‘Verzekeraars moeten letten op concurrentie techbedrijven’

0

Regelmatig wordt geschreven over de grote techbedrijven en hun mogelijke plannen om verzekeringen te gaan aanbieden. Een grote groep Nederlanders (60%) staat nog wantrouwend tegenover het afsluiten van een verzekering bij grote techbedrijven, zoals Google, Facebook en Amazon. Echter achteroverleunen is geen optie voor verzekeraars, want de jongere generatie ziet duidelijke voordelen in de online dienstverlening door deze bedrijven.

Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van TJIP, The Platform Engineers. Het bedrijf ondersteunt bedrijven binnen de financiële dienstverlening bij digitalisering van hun klantreizen en als kennispartner voor relaties doet het bedrijf regelmatig onderzoek onder consumenten.

Openstaan

Dingeman Leijdens, CEO van TJIP: “Wij wilden weten in hoeverre Nederlanders openstaan voor nieuwe spelers op de markt van verzekeringen. In andere landen is al te zien dat grote techbedrijven deze markt betreden. Zo stapte Amazon een jaar geleden in de Indiase verzekeraar Acko en inmiddels verkopen ze ook via hun lokale website in India verzekeringen voor auto’s en motoren. Het is dus niet ondenkbaar dat dit soort techgiganten ook in de Nederlandse markt een rol gaan spelen.”

Tevreden

Respondenten geven aan dat ze de volgende aspecten als (zeer) belangrijk beoordelen bij een verzekeraar: duidelijkheid over wat wel en niet gedekt wordt (86%), vertrouwelijkheid in de omgang met gegevens en privacy (72%) en/of snelle afhandeling van schades, claims en vergoedingen (71%). Men is wat dat betreft best tevreden op basis van eigen ervaringen bij verzekeraars blijkt uit het onderzoek en over het algemeen heeft slechts 16% van de respondenten een enigszins tot zeer negatief beeld van verzekeraars in Nederland.

Wantrouwen

Gevraagd naar het vertrouwen in grote techbedrijven die ook verzekeringen gaan bieden is men minder positief. Vanwege de hoeveelheid persoonlijke data die grote techbedrijven van hun gebruikers bezitten, zegt een meerderheid van de Nederlanders (60%) juist wantrouwend te staan tegenover grote techbedrijven die verzekeringen aan gaan bieden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 61% van de respondenten zegt (waarschijnlijk) geen grote techbedrijven mee te nemen in hun afweging om een nieuwe verzekering af te sluiten.

Goedkoop

Hoewel de klantervaringen van de respondenten bij de eigen verzekeraar vrij positief worden beoordeeld, zijn er wel punten waarop verzekeraars moeten letten, zoals de prijsstelling, bereikbaarheid en aansluiten op klantbehoefte. Over het algemeen zien respondenten als mogelijk voordeel bij grote techbedrijven dat ze daar mogelijk goedkoop hun verzekering kunnen afsluiten. In vergelijking met traditionele verzekeraars zien respondenten als een van de drie grootst mogelijke voordelen van techbedrijven dat zij goedkoop verzekeringen kunnen aanbieden (36%).

Sneller en beter

Jongvolwassenen (jonger dan 30 jaar) denken vaker dat grote techbedrijven sneller en beter bereikbaar zijn doordat zij hun service veelal digitaal aanbieden (42%). Dit percentage neemt af naarmate men ouder is (17% bij 60-plussers). Daarnaast denkt bijna de helft van de jongvolwassenen dat grote techbedrijven, door alle data die ze tot hun beschikking hebben, verzekeringen aan kunnen bieden die goed aansluiten bij hun wensen en benodigdheden (46%).

Concurrentie

Dingeman Leijdens: “Gezien de ontwikkelingen op de wereldwijde verzekeringsmarkt is het voor verzekeraars niet gek om voorbereid te zijn op een toekomst met meer concurrentie uit de hoek van de techgiganten. In ieder geval veranderen de verwachtingen van consumenten over dienstverlening van verzekeraars door de komst van de grote techbedrijven op deze markt. Om aan deze hogere verwachtingen te voldoen zullen verzekeraars hun klantreizen verder moeten innoveren en digitaliseren om beter in contact te staan met hun klanten.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.