‘Verzekeraars misbruiken social media’

0

Schade- en letselexperts worden de laatste tijd in toenemende mate geconfronteerd met het zogenoemde ‘schaduwen’ via social media van cliënten door aansprakelijkheidsverzekeraars. “Een zorgwekkende ontwikkeling”, vertelde Marco Muis, operationeel directeur bij letselschadebedrijf Relet, op de Noord-Hollandse lokale omroep RTV Noordkop.

“In geval van een letsel dat binnen een jaar volledig geneest, valt de schade over het algemeen in goede harmonie te regelen tussen de verzekeraar en de belangenhartiger van het slachtoffer”, zei Muis. “De ervaring is dat deze goede harmonie kan veranderen indien sprake is van blijvende invaliditeit. De onderhandelingen worden in ieder geval scherper, indien sprake is van niet-medisch te onderzoeken letsel of bijvoorbeeld blijvende whiplashklachten.”

Zorgwekkend fenomeen

Muis zei steeds vaker een nieuw, zorgwekkend fenomeen tegen te komen: het schaduwen van social media. “Het blijkt dat sommige verzekeraars social media aangrijpen om de gangen van de slachtoffers na te lopen. Hierna komt het voor dat de belangenbehartiger en zijn cliënt worden geconfronteerd met hetgeen de verzekeraar op social media aantreft.”

“Helaas wordt deze informatie nogal eens uit zijn verband gerukt en misbruikt door de verzekeraar om aannemelijk te maken dat het wel meevalt met de klachten van het slachtoffer. Begrijpelijkerwijs kan het voorkomen dat hiermee de zaak op scherp wordt gezet. Dit bevordert uiteraard de onderhandeling over een voor beide partijen bevredigende eindregeling tussen belangenbehartiger en verzekeraar geenszins”, aldus Muis.

Genuanceerd

Zijn advies is dan ook om social media af te schermen voor derden. “Wil het slachtoffer dit niet, dan is het wellicht zinvol om niet uitsluitend de positieve kanten van het algemeen dagelijks leven aan bod te laten komen, maar ook duidelijk te maken in welke mate de overgebleven klachten van invloed zijn op het leven van een slachtoffer. Hierdoor ontstaat een genuanceerd beeld voor ‘meekijkers’ die niet goed bekend zijn met het slachtoffer.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.