Vertrouwen van adviseurs in hypotheekmarkt sterk afgenomen

0

De ING Intermediair Index wijst uit dat het vertrouwen van adviseurs in de hypotheekmarkt sterk is afgenomen. De Index daalde van 104 naar 79 en staat daarmee voor het eerst onder de 100 punten. Uit het onderzoek blijkt ook dat kopers vaak geen idee hebben van de energielasten van de nieuwe woning.

De daling van het vertrouwen in de hypotheekmarkt is volgens ING met name een gevolg van de druk op huizenprijzen en het afnemend aantal afgesloten hypotheken. Maar ook vanwege een dalende omzet op het advieskantoor en de algemene economische situatie. “Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70%) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen. Daarnaast heeft volgens de ondervraagde intermediairs 18% van hun klanten vanwege de gestegen rente moeten afhaken tijdens de aankoop van een huis. Het intermediair is wel positief over het feit dat het minder moeite kost om offertes rond te krijgen”, aldus de hypotheekverstrekker in een toelichting bij het onderzoek. In de periode tussen 22 november en 12 december 2022 zijn hiervoor 139 onafhankelijke adviseurs ondervraagd.

73% haakt af vanwege energiekosten

Die adviseurs merken tevens op dat het lang niet voor iedere klant duidelijk is wat de energielasten van een aan te kopen huis zijn. 42% geeft aan dat hun klanten geen duidelijk inzicht hebben in de kosten voor energieverbruik. Tegelijkertijd zien ze dat maar liefs 73% van de potentiële huizenkopers afhaakt als het energieverbruik van een huis te hoog uitvalt. Van de ondervraagde adviseurs neemt 44% de energielasten ‘vaak of altijd’ mee in de lastenberekening; een derde (27%) doet dit nooit.

Hidde Coebergh, Directeur Wonen bij ING: “Energieverbruik is het laatste jaar echt een enorm belangrijke factor geworden bij de aankoop van een huis. Het is opmerkelijk dat hier lang niet altijd goed inzicht in is. Meer inzicht in de toekomstige energielasten helpt zowel woningzoekenden als huiseigenaren. De adviseur kan helpen bij het vooraf verkrijgen van dit inzicht, zodat aan de hand van een totaaloverzicht van de woonlasten een gedegen keuze kan worden gemaakt. Natuurlijk hoort ook verduurzaming hierbij als gespreksonderwerp”.

Klantbeheer

Na het afsluiten van de hypotheek hebben de meeste van de ondervraagde hypotheekadviseurs tussen de één keer per jaar en één keer per twee jaar nog contact met de klant. In de meeste gevallen neemt de hypotheekadviseur het initiatief tot contact (64%). Vooral de nazorg op de afgesloten hypotheek wordt veel besproken (64%). Daarnaast geeft een meerderheid (52%) aan dat er tijdens dit klantcontact ook duurzaamheidsaanpassingen worden besproken voor de nieuwe woning.

Zorgen om financiële situatie klant

Uit de nieuwe ING Intermediair Index blijkt ook dat de helft (48%) van de ondervraagde adviseurs zich het afgelopen half jaar in toenemende mate zorgen maakt over de financiële buffers van klanten. De meeste adviseurs (64%) vinden zichzelf de juiste adviseur als klanten in de financiële problemen (dreigen te) komen. Daarnaast meldt een ruime meerderheid (60%) dat het opbouwen van een buffer steeds vaker besproken wordt en adviseurs geven dan ook regelmatig advies op dit vlak.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.