Vertrouwen in bank kalft af

0

Consumenten tussen 45 en 70 jaar hebben het afgelopen jaar minder vertrouwen gekregen in hun bank. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG. Men heeft zich vooral geërgerd aan internetstoringen en onaangekondigde tariefswijzigingen.

Ondanks alle inspanningen van de banken om het vertrouwen van de klant te verbeteren, geeft 75% van de consumenten aan hiervan niets te merken. Slechts 7% van de onderzochte consumenten heeft het vertrouwen in hun bank het afgelopen jaar zien toenemen, bijna 20% geeft aan de afgelopen 12 maanden minder vertrouwen in de bank te hebben gekregen. Slechts een op de drie consumenten zou de banken aan anderen aanbevelen.

Ondanks het feit dat het vertrouwen van Nederlandse klanten in hun bank nauwelijks toeneemt, toont het onderzoek van KPMG aan dat bijna 75% niet nadenkt over het veranderen van bank of het betrekken van producten en diensten van een andere bank. Niet meer dan 25% van de onderzochte consumenten overweegt daadwerkelijk over te stappen naar een andere bank. Dit zijn vooral klanten in de leeftijdscategorie 25 t/m 34 jaar en hoogopgeleide klanten. Van hen overweegt 15% de keuze voor een andere bank.

“Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de banken op het gebied van hun dienstverlening en communicatie nog flinke stappen kunnen maken”, constateert Mark Straub van KPMG Financial Services. Straub: “Alleen maar voldoen aan de toenemende regelgeving is onvoldoende om het vertrouwen van de klant terug te winnen. Heldere productvoorwaarden en communicatie die de klant begrijpt zijn van primair belang in de relatie tussen de bank en de klant. Dit is nog niet vanzelfsprekend.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.