Vermogensbeheer intensiveert de klantrelatie

0

Met het sterk veranderende landschap voor de adviseur ontstaat de vraag wat voor rol deze nu heeft. En hoe kan hij daar een zakelijk gezonde invulling aan geven. Door samen te werken op het gebied van vermogensbeheer, schrijft Tjade Groot, directeur Doelbeleggen.nl, in zijn column voor InFinance.

‘Low impact bij afsluiten en high frequency bij het natraject’

Het verschralen van de sociale zekerheid vanuit overheid en werkgevers zorgt voor een toenemende eigen bijdrage van de burger: zelfredzaamheid. Een verschuiving die, los van financiële achteruitgang door verminderde belastingvoordelen, een bepaalde mate van financiële kennis vereist. En daar komt de adviseur om de hoek kijken. De adviseur heeft in al zijn gedaantes bijna altijd zicht op de totaalsituatie van de klant. Tekorten, gaten en fiscale mogelijkheden kunnen door de adviseurs worden gesignaleerd en opgepakt. Fred de Jong en Alwin Oerlemans beschreven het mooi in het tijdschrift Het Verzekerings-Archief: de financiële adviseur wordt de financiële regisseur die als een huisarts de zaken die hij niet zelf kan afhandelen uitzet bij de betreffende specialisten.

Verantwoordelijkheid

Een van deze specialisten is de vermogensbeheerder. Vermogensvorming wordt steeds belangrijker, het kan namelijk uitkomst bieden voor problemen zoals de beperking van renteaftrek bij hypotheken of de maximale verstrekking van 100% loan to market value. Maar ook bij het aanvullen van pensioen via box 1 of 3. Het aardige van vermogensbeheer als aanvulling voor de adviseur is dat alle belegging gerelateerde beslissingen, zoals profiel- en fondskeuzes, aan- en verkopen bij de vermogensbeheerder liggen en niet bij de adviseur. Daarmee wordt het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hypotheken waarbij het afsluiten als ‘high impact’ kan worden gezien met ‘low frequency’ bij de nazorg, bij vermogensbeheer low impact bij afsluiten en high frequency bij het natraject.

Los van de beleggingsbeslissingen, zijn er nog genoeg zaken waar de adviseur mee aan de slag kan. Denk dan bijvoorbeeld aan het beantwoorden van vragen als: is mijn financiële doelstelling nog wel haalbaar of wat kan ik verwachten van bijvoorbeeld Brexit, Donald Trump, handelsoorlogen, China, militaire activiteit in de Golf en vreemd gedrag van Elon Musk. Maar met name het up to date houden van de klantgegevens kan een taak zijn van de adviseur. Deze moeten periodiek worden bijgewerkt voor de uitvoering van goed vermogensbeheer.

Relatie intensiveren

En dat is waarom vermogensbeheer nog interessanter wordt. Doordat het bijdraagt aan het opbouwen van een intensievere relatie – waar dat nu nog vaak transactie gebonden advies en contact is – biedt het de gelegenheid tot het creëren van andere advies- of verkoopkansen waardoor extra inkomsten kunnen worden gerealiseerd. Nu zie je vaak dat abonnementen moeilijk verkoopbaar zijn omdat de klant niet ziet wat ze ervoor terugkrijgen. Door intensiever en regelmatiger contact is het abonnement makkelijker te rechtvaardigen.

De kansen die vermogensbeheer biedt zijn te vinden rond pensioen (Box1 en 3) opbouwend en uitkerend, aflossingsvrije hypotheken, rentelooptijd, bouwsparen, helpen van kinderen bij studie of eerste woning. Allemaal specifieke doelen die met modern vermogensbeheer door middel van automatisering laagdrempelig, eenvoudig en goedkoop te realiseren zijn. Het is al mogelijk dat na het specifiek invoeren van een doel direct wordt aangegeven of het haalbaar is. Zo weet je van tevoren precies wat je in moet leggen, eenmalig en/of periodiek om je doel daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.