‘Verduurzamen draag je niet uit, dat doe je gewoon’

0

Het was een bijzonder jaar voor MUNT Hypotheken. De geldverstrekker verwelkomde veel nieuwe klanten, liet 20.000 bomen aanplanten in een speciaal MUNT Bos en heeft het afgelopen jaar mede door corona enorm veel focus aangebracht op klantbeheer. Ook voor 2022 is dat weer een doel op zich. Genoeg aanleiding voor een gesprek met Ellen Hensbergen, directeur MUNT Hypotheken.

MUNT Bos bezorgt huizenbezitter een CO-neutrale footprint

Niet alleen de woningmarkt is oververhit. Sinds het in Den Haag gevestigde MUNT Hypotheken de Tweede Kamer tijdelijk als buurman heeft, gaat het er buiten af en toe flink verhit aan toe. “Saai is het hier nooit”, is het eerste wat Hensbergen zegt over het afgelopen jaar. “De hypotheekmarkt heeft dit jaar te maken gekregen met een stortvloed aan oversluiters. De balans tussen vraag en aanbod is inmiddels ontzettend uit elkaar gegroeid. Het aantal nieuwe hypotheken neemt mede daardoor wat af en dat is meteen één van de uitdagingen waar we in 2022 voor staan. Het afgelopen jaar hebben we meegemaakt dat een kleine rentewijziging meteen al een golf aan oversluiters opleverde. Voorheen was het ondenkbaar dat zoiets bij een stijging van vijftien basispunten op een hypotheekrente van rond de vier procent mogelijk zou zijn.

Digitalisering heeft er mede voor gezorgd dat de klant bewuster is van de impact die een renteaanpassing heeft op zijn of haar portemonnee. Tools maken die besparing direct inzichtelijk en ook de adviseur zit er bovenop. Vergeet ook de media niet waar het onderwerp woningmarkt vrijwel dagelijks besproken wordt. Iedereen is er mee bezig.”

Verbouwingsgolf

Corona heeft de wereld voor veel mensen een stuk kleiner gemaakt. Veel eigenaren van een koophuis zijn letterlijk gekluisterd aan huis. Ze werken vanuit huis en maken vaker dan voorheen een ommetje in de buurt. In 2020 was de situatie voor ons allen nog nieuw. Dit jaar lijkt iedereen hier een stuk pragmatischer in te staan. “Bewuster zijn en worden van de directe leefomgeving en aanpassingen doorvoeren aan een huis zien we in de praktijk steeds vaker gebeuren”, vertelt Hensbergen, die het afgelopen jaar met MUNT Hypotheken de drijfveren voor een verbouwing heeft onderzocht. “Verbouwen, verduurzamen of aanpassingen aan de tuin. We hebben het allemaal in veelvoud zien langskomen.”

‘Ook voor 2022 verwacht ik een hoger aandeel verbouwingen.’

Illustrerend is volgens Hensbergen de run op oversluiten op basis van werkelijke last, dat bij MUNT Hypotheken mogelijk is. “We hebben zodoende veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. Met het recent opnieuw afgekondigde thuiswerkadvies en de groeiende groep werkgevers die overgaat op een vorm van hybride werken, verwacht ik ook voor 2022 een hoger aandeel verbouwingen.”

Dan maar verbouwen

In het onderzoek over verbouwen gaf meer dan de helft van de duizend mensen met een koophuis aan verbouwplannen te hebben of een verbouwing serieus te overwegen. “10 procent van de mensen heeft als belangrijkste motief voor een verbouwing dat de woningmarkt op dit moment te overspannen is. 20 procent geeft aan dat een verbouwing zelfs broodnodig is in een toekomst, waarin meer gewerkt moet worden vanuit huis. Daarnaast voert het overgrote deel van de huizenbezitters het toekomstbestendig maken van de woning aan als motief voor het bijspijkeren van de woning. Dat gaat om 69 procent van de respondenten.”

CO2-compensatiebos

Hoewel de kleur van het logo (groen) anders doet vermoeden, profileert Munt Hypotheken zich in marketinguitingen niet direct als groene hypotheekverstrekker. Hensbergen vindt daarentegen wel dat MUNT Hypotheken een maatschappelijke plicht heeft. Ze steekt het geld echter liever in actie dan in marketing. “Een maatschappelijke plicht hoef je niet per se uit te dragen. Ik vind dat we dit gewoon moeten doen. Dat doen we samen met de klant. Ook in 2022 willen we nog meer klanten in beweging krijgen om actief met duurzaamheid bezig te zijn. Dat doen we met gerichte hulp en het lanceren van producten en diensten die het makkelijker maken voor mensen.”

‘20.000 bomen lijkt veel, maar we zijn er nog lang niet.’

Dat past ook bij de boodschap van MUNT Hypotheken, vervolgt Hensbergen. “Onze doelstelling is om de footprint van alle koophuizen met MUNT Hypotheek CO2-neutraal te maken. De eerste grote stap is inmiddels gezet. In 2021 zijn er al ruim 20.000 bomen gepland in het MUNT Bos. Daarnaast hebben we ook onze eigen footprint met nieuwe bomen gecompenseerd. 20.000 bomen lijkt veel, maar we zijn er nog lang niet. Daarom maken wij het klanten met een MUNT Hypotheek mogelijk om voor het deel van de woning nog niet volledig duurzaam is, de CO2 uitstoot te compenseren. MUNT heeft het bos gerealiseerd in samenwerking met Land Life Company. Compenseren is voor ons een tussenstation. We willen de klant vooral helpen om energiebesparende maatregelen te treffen die de uitstoot verminderen.”

Actief klantbeheer

Wat Hensbergen betreft mag er in het adviestraject ook meer aandacht komen voor de life-events gedurende de looptijd van een hypotheek. Deze zomer is er uit onderzoek van MUNT gebleken dat bijna zestig procent van de Nederlanders met een koophuis niet verzekerd is tegen arbeidsongeschiktheid. Iets minder dan de helft van de respondenten wordt in het adviestraject door de adviseur gewezen op het doemscenario arbeidsongeschiktheid. Eerder onderzoek van MUNT wees al uit dat bijna een kwart (24%) van de Nederlandse stellen met een hypotheek geen overlijdensrisicoverzekering heeft afgesloten. 78 procent van de mensen geeft te kennen gewezen te zijn op de gevolgen van overlijden op de hypotheek.

Gevolgen relatiebeëindiging

Het meest opvallend volgens Hensbergen zijn de uitkomsten van een onderzoek naar de gevolgen van relatiebeëindiging op de hypotheek. Slechts 11% van de mensen met een hypotheek blijkt tijdens de aanschaf van de woning gesproken te hebben over het thema relatiebeëindiging. Driekwart van de respondenten blijkt ook nog eens niet of nauwelijks afspraken te hebben gemaakt, over wat de financiële consequenties zijn van relatiebeëindiging. Bijna 60 procent van de respondenten is wel voornemens om in het geval van een relatiebreuk een adviseur of geldverstrekker, of allebei, te raadplegen. “Dat is goed nieuws”, zegt Hensbergen. “De praktijk leert dat als de adviseur en wij als geldverstrekker snel op de hoogte zijn, we ook meer voor een stel kunnen betekenen.”

Volgens Hensbergen geven de onderzoeksresultaten wel aan dat er op het gebied van life-events absoluut nog een slag te maken is. “Met onze onderzoeken en inzichten helpen wij de adviseur op weg om klanten te wijzen op de mogelijke financiële gevolgen van life-events zoals arbeidsongeschiktheid, scheiden en overlijden en de effecten die deze scenario’s kunnen hebben op de maandelijkse hypotheeklasten. Dat is voor ons de definitie van actief klantbeheer”.

2022

In 2022 blijft MUNT deze onderzoeken updaten om te kijken of er verbeteringen zichtbaar zijn en waar nodig worden nieuwe onderzoeken uitgevoerd. De duurzaamheidspropositie wordt volgend jaar opnieuw verder uitgebreid en ook de senioren krijgen extra aandacht van MUNT Hypotheken. Daarbij wordt gekeken naar mogelijkheden om binnen de ruimte die er bestaat een verantwoorde hypotheek te verstrekken.

Inmiddels staat vast dat corona ook volgend jaar nog wel onder ons is. Het gaat hoe dan ook zijn stempel weer drukken op de hypotheekmarkt. Hensbergen: “Betrouwbaarheid en zekerheid blijven net als dit jaar ook in 2022 belangrijke redenen om voor een marktpartij te kiezen. Wij zijn er voor de klanten die door corona in de problemen komen en onderhouden korte lijnen met de adviseur. Onze processen zijn snel, betrouwbaar en geven de klant snel duidelijkheid. Dat is bij MUNT Hypotheken nooit anders geweest en in deze tijden doen we daar een extra schep bovenop.”

 

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2022.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.