De Stichting Salvage neemt op 1 januari de rampencoördinatie over van het Verbond van Verzekeraars. Stichting Salvage zal vanaf dat moment namens de gezamenlijke verzekeraars het eerste aanspreekpunt zijn bij rampen.
Stichting Salvage is opgericht in 1986 door de toenmalige Vereniging van Brandassuradeuren in Nederland. Deze vereniging is later opgegaan in het Verbond van Verzekeraars. Richard Oets is voorzitter van het bestuur van Stichting Salvage.
Ongeveer een jaar geleden kreeg Oets, tot 31 december de rampencoördinator bij het Verbond, de opdracht om onderzoek te doen naar de rol van verzekeraars bij rampenbestrijding/crisisbeheersing. De diverse protocollen en het draaiboek bleken prima te werken. Eén coördinator bleek echter te kwetsbaar in een tijd waarin er simpelweg sneller gehandeld moet worden dan vroeger, schetst Oets.
Een telefoontje kan genoeg zijn
De Stichting Salvage is 24-7 bereikbaar en heeft toegang tot zo’n 140 experts. Oets: “Daarnaast hebben ze al dertig jaar verstand van coördineren. Salvage is in staat om meteen met de politie, brandweer of bevolkingszorg te schakelen als dat nodig is. Zowel de contacten als het netwerk zijn er. Eén telefoontje kan genoeg zijn. Bij omvangrijke meldingen gaat ook de Mobiele Unit van Salvage mee als kantoor ter plaatse.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.