VEH, NVB en Verbond: ‘Registratie hypotheken bij BKR overbodig’

0

Huiseigenaren zien niets in het BKR-plan om ook hypotheken te gaan registreren. Iedereen die het BKR raadpleegt, kan dan ook informatie over een hypotheek inzien. Bovendien zou iedere betalingsachterstand op een bij het BKR geregistreerde lening, zoals een financieringscontract voor een mobiele telefoon of lease van een auto, actief worden gedeeld met de hypotheekverstrekker.

Een ruime meerderheid van de huiseigenaren wil niet dat het kredietbureau ongevraagd dergelijke persoonlijke financiële informatie verspreidt. Dit blijkt uit een peiling van Vereniging Eigen Huis. Ook de NVB en het Verbond van Verzekeraars zeggen het geen goed idee te vinden.

Betalingsachterstand

Een consument met een betalingsachterstand zou door de voorgestelde werkwijze van BKR ook bij andere financiële instellingen waar hij klant is bekend worden als (potentieel) wanbetaler. Het plan om nieuw afgesloten hypotheken voortaan ook bij het BKR vast te leggen moet financieel kwetsbare starters beter beschermen tegen de gevolgen van het stapelen van leningen en kredieten.

Onderzoek

Cindy Kremer, directeur Vereniging Eigen Huis: “Het is voor ieder bedrijf belangrijk om bij een betalingsachterstand snel contact op te nemen met de klant. Maar het registreren van iedere (nieuwe) hypotheek bij BKR, zodat ook zij elke betalingsachterstand gemeld krijgen, helpt de consument niet. Het ongevraagd verspreiden hiervan gaat veel mensen te ver, omdat niemand weet wie deze persoonlijke informatie ontvangt en wat daarmee gebeurt. Wij zijn hier geen voorstander van en roepen dan ook het BKR op om dit plan in te trekken. Uit onderzoek onder 1.478 van onze leden blijkt dat bijna 70% tegen deze nieuwe vorm van kredietregistratie is. Slechts 13% vindt het wel een goed idee, ‘om ergere schulden te voorkomen’. Maar het Big Brother-gevoel stuit vooral veel huiseigenaren tegen de borst.

Uitbreiding naar hypotheken discutabel

BKR wil naast aanbieders van financiële producten zoals private leasemaatschappijen, telefoon- en postorderbedrijven, volgend jaar ook hypotheekverstrekkers actief gaan informeren zodra een klant ergens een notering krijgt wegens een betalingsachterstand. In de regel is dat na drie maanden. Kremer: “Tot op heden vragen aangesloten bedrijven deze informatie op wanneer een nieuwe kredietaanvraag moet worden getoetst. Dit systeem functioneert prima. De registratie van hypotheken door BKR is dubbelop; alle hypotheken worden al ingeschreven bij het Kadaster, die deze informatie op aanvraag verstrekt. Bovendien kan het voor consumenten stigmatiserend zijn als bijvoorbeeld zijn SVN Startershypotheek of Verduurzamingshypotheek breed inzichtelijk wordt.”

Banken en verzekeraars

De Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars vinden het geen goed idee om woninghypotheken te registreren bij het BKR. Dat schrijven zij in reactie op de consultatie ‘positieve registratie woninghypotheken specifieke doelgroepen in Kredietregister BKR’. “Om consumenten te beschermen tegen overkreditering is het van belang dat geldverstrekkers kunnen achterhalen of er een hypotheek is. Dat kan eenvoudig bij het Kadaster, waardoor registratie bij BKR niets toevoegt. Daarnaast biedt de voorgestelde registratiewijze geen toegevoegde waarde, omdat alleen nieuwe hypotheken worden geregistreerd. Daarmee is het register bij voorbaat onvolledig. Tot slot zou registratie bij het BKR onnodig stigmatiserend kunnen werken”, aldus de NVB en het Verbond in een gezamenlijke verklaring.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.