Het aandeel huizenkopers binnen de groepen twintigers en zeventigplussers groeit. Het aandeel veertigers en vijftigers neemt juist af, zo blijkt uit een analyse van De Hypotheekshop op basis van gegevens afkomstig van Ingage Franchise.
Starters als geheel hebben het nog steeds lastig, maar er is volgens De Hypotheekshop een duidelijke toename van de groep die – al dan niet met behulp van ouders of profiterend van overheidsmaatregelen – kan kopen.
Het percentage senioren binnen hypotheekaanvragen groeit ook gestaag. Net zoals bij starters, loopt ook hier een deel van deze groep tegen verschillende belemmeringen aan. De Hypotheekshop: “Een belangrijk obstakel is een groot tekort aan geschikte ouderenwoningen. Daarbij gaat het niet alleen om appartementen, maar ook om bungalows en nieuwe woonvormen als Knarrenhofjes en kangoeroewoningen. Een tweede struikelblok voor ouderen om in beweging te komen, is een minder zichtbare, namelijk de negatieve financiële gevolgen van doorstromen. Verhuizen naar een kleinere woning betekent immers vaak een verdubbeling of verdriedubbeling van de woonlasten als gevolg van de aflosverplichting voor hypotheken.
Iets soortgelijks weerhoudt twee ouderen die apart wonen overigens om te gaan samenwonen, omdat er bij samenwonen korting dreigt op AOW en toeslagen. Beide knelpunten dragen eraan bij dat eengezinswoningen in beperkte mate beschikbaar komen voor jongere mensen, versterkt door het feit dat ouderen noodgedwongen langer zelfstandig thuis moeten wonen.”
Ouderen informeren
Omdat bovengenoemde factoren op korte termijn lastig oplosbaar zijn, hoopt De Hypotheekshop dat het vergroten van de kennis van ouderen over wonen, hypotheken en verhuizen wel een positieve bijdrage kan leveren. Daarom was Ingage-directeur Marisa Lodewijks afgelopen vrijdag op het Ministerie van Binnenlandse Zaken aanwezig om daar namens De Hypotheekshop het convenant ‘ouderen en toekomstbestendig wonen’ te ondertekenen.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.