Van tekentafel tot tool: EBB voor bestaande ASR-klant

0

Bestaande klanten van ASR kunnen volledig digitaal een Verduurzamingshypotheek aanvragen. Een tour door de MijnHypotheek-omgeving van ASR laat zien hoe eenvoudig dit alles in zijn werk gaat. De weg die moest worden afgelegd om tot deze nieuwe functionaliteit te komen verliep een stuk complexer.

“Innovatie met als uitgangspunt: gemak voor de klant en gemak voor de adviseur”

In haar eerste klimaatverslag schrijft ASR dat het nadrukkelijk niet alleen een hypotheekverstrekker wil zijn voor mensen met een energiezuinig huis, maar juist ook een verstrekker die klanten helpt te verduurzamen. Dat dit geen loze belofte is blijkt uit de introductie begin april van de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten: een innovatieve laagdrempelige propositie die in co-creatie met de ICT-specialisten van Stater is ontwikkeld.

Neriman Polat (foto), Manager Hypotheken Funding & Distributie bij ASR: “Met deze nieuwe optie verlagen we de drempel voor bestaande klanten de woning te verduurzamen en daarmee bij te dragen aan de energietransitie. Daarbij richten we ons met name op klanten met een energielabel van B tot en met G. Voor ASR zelf is de nieuwe propositie een volgende stap in het verduurzamen van de totale hypotheekportefeuille.”

Technologische uitdaging

Om de aanvraag zo laagdrempelig mogelijk te maken, wordt de Verduurzamingshypotheek aangevraagd in MijnHypotheek, het online portaal voor hypotheekklanten van de hypotheekaanbieder dat bij Stater is ondergebracht. Een tour door de MijnHypotheek-omgeving van ASR laat zien hoe eenvoudig dit alles in zijn werk gaat. De weg die moest worden afgelegd om tot deze nieuwe functionaliteit te komen verliep een stuk complexer. Als gebruikers vinden we het vanzelfsprekend dat de software waarmee we werken doet wat het moet doen. Lopen we tegen problemen aan of vinden we dat een bepaalde functionaliteit efficiënter kan, dan gaan we ervan uit dat dit wel even aangepast kan worden. Vaak hebben gebruikers geen idee wat er schuilgaat achter die mooie voorkant die ze op het beeldscherm zien. Enerzijds is dat maar goed ook, anderzijds zou die wetenschap meer inzicht en begrip kunnen opleveren voor de tijd die nodig is om een innovatief idee digitaal te bouwen.

“Hiermee stellen we de bestaande klant heel laagdrempelig in staat om energie te besparen”

In het geval van de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten van ASR, rolde het idee om de financiering van verduurzamingsmaatregelen voor de eigen woning ook aantrekkelijk te maken voor bestaande klanten, in 2020 al van de tekentafel. In co-creatie met Stater is ASR vervolgens de realisatie van dit idee gestart. Het project dat de naam ‘EBB Exon’ kreeg, kenmerkt zich door korte lijnen, samen optrekken en samen innoveren. “Met als uitgangspunt: gemak voor de klant en gemak voor de adviseur”, blikt Emilie Brondsema, Manager Relatie Management bij Stater, terug. “Het mooie is dat ASR van begin af aan open is geweest over het uitwerken van dit idee, binnen de Stater klantgroepen.”

Laagdrempelig en goedkoop

De wens vanuit ASR bestond uit een voor de consument laagdrempelige tool, waarmee geheel lean en mean en met een minimaal aantal stukken een aanvraag kon worden verwerkt. Brondsema: “Tijdens het bouwen van deze ingenieuze tool werden met regelmaat ook nieuwe dingen bedacht of toegevoegd en is de klantreis meerdere keren in positieve zin bijgestuurd. Een goed voorbeeld hiervan is de Desktoptaxatie. Die bestond nog niet toen wij in 2020 aan dit project begonnen, maar het is nu wel een van de belangrijkste onderdelen.

Bij elke stap die we gezamenlijk hebben gezet, werden ‘klant zijn’ en ‘klant worden’ dichter bij elkaar gebracht. Waar mogelijk is daarbij gebruik gemaakt van al bestaande ‘bouwblokken’ in de ICT-omgeving, bijvoorbeeld de tool woningwaarde. Veel tijd is ook gaan zitten in het realiseren van alle bronnen en ontsluitingen die zijn toegepast, maar ook in het traject van compliance en wet- en regelgeving waaraan het moet voldoen.”

Te duur voor een adviestraject

Het zonder advies kunnen afsluiten ligt gevoelig, maar in dit geval was het de enige mogelijkheid, zegt Polat. “Het bedrag van dit Energiebespaarbudget (EBB) van 9.000 euro is te klein voor een adviestraject. Door dit traject volledig te automatiseren en vereenvoudigen hebben we het voor de klant laagdrempeliger kunnen maken. Daarbij wil ik benadrukken dat het intermediair hiermee niet buitenspel wordt gezet. We geven het advieskantoor eerst de gelegenheid om zelf de klanten te informeren over deze nieuwe mogelijkheid binnen de MijnOmgeving. Dat biedt de adviseur juist kansen. We ondersteunen het intermediair met een toolkit vol communicatiemiddelen en een relevante klantselectie. Zo maken wij het de advieskantoren gemakkelijk om deze kansen zonder grote tijdsinvestering te verzilveren.”

Contactmoment met meerwaarde

Tot 1 juni a.s heeft het intermediair de tijd om hun klanten met een hypotheek van ASR eerst zelf te informeren over de Verduurzamingshypotheek en daarbij hun diensten aan te bieden. “Na die datum gaan we vanuit ASR de klanten activeren die dan nog niet door hun adviseur zijn geattendeerd op de nieuwe propositie. Heeft de klant tijdens de aanvraag toch advies nodig, bijvoorbeeld omdat de klant een groter bedrag wil investeren, dan wordt hij altijd doorverwezen naar zijn eigen adviseur.”

“Bij elke stap die we gezamenlijk hebben gezet, werden ‘klant zijn’ en ‘klant worden’ dichter bij elkaar gebracht”

De advieskantoren die Polat heeft gesproken reageren enthousiast op de propositie. “Met de Verduurzamingshypotheek voor bestaande klanten heeft het advieskantoor een instrument in handen om bij de bestaande klant in beeld te komen op het gebied van woningverduurzaming. We zien de eerste advieskantoren al enthousiast met de communicatiekit aan de slag gaan en verwachten dat ook de andere kantoren zullen volgen. Zo dragen we allemaal bij aan de energietransitie en het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad, wat voor het behalen van de klimaatdoelen van cruciaal belang is.”

Het hele interview met Neriman Polat en Emilie Brondsema staat in de april editie van InFinance. Lees hem hier digitaal zonder inlog.

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.