Van stapels papier naar twee minuten kijkplezier

0

‘Begrijpelijke en betaalbare hypotheken, zonder gedoe en onzekerheid’. Zo presenteert Venn Hypotheken zich sinds 2016 op de Nederlandse hypotheekmarkt. Deze geldverstrekker kreeg eind november 2019 een opvallende impuls toen NN Investment Partners een meerderheidsbelang in het Bredase hypotheekbedrijf nam. De geldverstrekker blijft wel als zelfstandig merk voortbestaan en is momenteel druk bezig met allerlei nieuwe initiatieven.

Eén van die initiatieven van Venn is de introductie van een unieke gepersonaliseerde video. Anno nu lezen we immers minder op papier. We kijken liever naar bewegende beelden. Lekker rustig op de bank. Het hypotheekbedrijf heeft dit naar eigen zeggen goed begrepen. Zij gaan nu vol én digitaal én visueel en dat is heel sterk van Venn Hypotheken. Mensen vinden dat hele ‘hypotheekgedoe’ maar lastig en ingewikkeld.

“Als adviseur ben je dan ook dagelijks bezig om informatie over de hypotheek in gewone-mensen-taal uit te leggen aan je klanten. Zodat zij precies weten wat de mogelijkheden zijn en welke verplichtingen ze aangaan. Maar dan volgt het voorstel van de hypotheekverstrekker. Vaak hele stapels papier, maar wie leest nou al die flappen tekst? Dat doet Venn Hypotheken dus nu anders. In aanvulling op het voorstel, ontvangt de klant een eenvoudige én gepersonaliseerde video op maat. Zo houdt Venn het verhaal gewoon simpel. De feedback van adviseurs is lovend: ‘Eigenlijk is het ook wel zo eenvoudig’; ‘Leuk dat jullie zo onder de huid van de klant zijn gekropen en dat zo goed hebben aangevoeld’; ‘Knap hoor dat jullie ook de aansluiting met ons adviesgesprek met de klant maken’, krijg ik dan als feedback. Ook klanten vinden het helemaal top”, vertelt Peter Arrazola, directeur bij het hypotheekbedrijf.

Peter Arrazola, directeur Venn Hypotheken

“De belangrijkste informatie van het hypotheekvoorstel leggen we op een simpele manier uit in deze persoonlijke video, helemaal afgestemd op de situatie van de klant”, vult marketing manager Ilse Verweij aan. “Klanten krijgen uitleg over de opbouw van de eigen hypotheek, de rente en de mogelijkheden van rentekorting. Het is de perfecte aanvulling op het hypotheekgesprek, want je weet in enkele minuten weer precies wat je met je hypotheekadviseur hebt afgesproken. Als een klant een aflossingsvrije hypotheek heeft, dan vertellen we daar kort iets over. En als een klant recht heeft op rentedaling, dan vertellen we dat hij daar recht op heeft. We gaan het niet over andere onderwerpen hebben. Dat is nutteloze informatie voor de klant.”

Moeiteloos

Venn Hypotheken is de eerste geldverstrekker die informatie op deze eenvoudige manier aanbiedt aan haar klanten. Verweij: “In een tijd waarin we informatie snel en moeiteloos tot ons willen nemen, past het niet om te focussen op het produceren van hele stapels papier die niemand leest. We hebben gezocht naar een manier van communiceren die goed aansluit bij wat klanten willen en wat ze gewend zijn in hun dagelijks leven. Met deze video’s zijn wij uniek in hypothekenland.”

“Zonder adviseur geen goed advies. Zo simpel is het. De video is daarom zeker niet alleen een feestje van Venn, maar viert vooral het goede advies. Met de adviseur als eregast”, aldus Verweij. “Onze pay-off is ‘begrijpelijke en betaalbare hypotheken, zonder gedoe en onzekerheid’. Dat sluit heel goed aan op die video’s. Maar we proberen die simpelheid op alle vlakken te vertalen in de producten die we bieden. De manier hoe we werken met adviseurs, de snelle verwerkingstijden en een heel soepel hypotheekproces. We proberen de papierstromen zo beperkt mogelijk te houden, met zo weinig mogelijk stukken.”

Eenvoudig

“We nemen in 2020 alle klantencommunicatie onder de loep en gaan verder vereenvoudigen, personaliseren en digitaal maken. Ook worden de mogelijkheden in de online ‘mijn-omgeving’ verder uitgebreid. Op die manier kunnen klanten eenvoudige wijzigingen makkelijk zelf regelen en zijn ze zelfredzamer. Uiteraard sturen we de klant altijd naar de adviseur als ze meer informatie willen of lastige keuzes gaan maken. Daarom zijn in onze digitale klantentools de contactgegevens van de adviseur steeds heel zichtbaar aanwezig”, zegt Arrazola.

Ilse Verweij, Marketing manager bij Venn Hypotheken

Volgens Verweij is de hypotheekverstrekker momenteel ook bezig de ‘papierstapel, die we de offerte noemen’, verder terug te brengen. “Die willen we zoveel mogelijk binnen de perken houden. Alles moet zo simpel mogelijk. We kijken ook hoe we het acceptatieproces kunnen versnellen, bijvoorbeeld door een grotere digitalisering. We gaan gegevens en bewijsstukken, rechtstreeks van databronnen betrekken”, zegt Arrazola. “Zoals het ontsluiten van gegevens van de overheid. We willen die informatie op een heel eenvoudige manier bij ons krijgen. Zodat de adviseur en de klanten hier geen nodeloze energie meer in hoeven te steken.”

En verder

“Nu we NN IP als nieuwe aandeelhouder hebben gaan we onze hypotheek snel verder uitbreiden”, stelt Verweij. ”We zijn trots op de recente ontwikkelingen. We hebben sinds de lancering in 2016 een heel mooi parcours gelopen”, vindt Arrazola. “Als een bekende naam als NN IP aangeeft interesse te hebben in de dingen die wij doen, is dat een mooie erkenning. “We hebben nu een heel bekende grootaandeelhouder, die vertrouwd is met hypotheken”, zegt Arrazola. “Iedereen kent natuurlijk Nationale Nederlanden. Voor onze klanten en adviseurs is dit heel mooi. Wij blijven wel gewoon Venn Hypotheken, met dezelfde snelle processen, werkwijzen, voorwaarden en aantrekkelijke productkenmerken die adviseurs van ons gewend zijn.”

“Samen met de adviseurs hebben we immers al duizenden klanten blij gemaakt met een betaalbare hypotheek. En dat blijft ook het doel voor de komende periode. We willen gewoon begrijpelijke en betaalbare hypotheken aanbieden. Duidelijk toch?”, vult Verweij aan.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Advertorial

Bovenstaande advertorial geeft u actuele informatie over een product of dienst. De redactie gaat uit van de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie door de aanbieder, maar kan hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen.