Van schoenendoos naar bronontsluiting

0

Op het gebied van software ontwikkeling lijkt de wereld nooit stil te staan. In de eerste 20 jaar van dit millennium is de branche van offline naar online gegaan en spreken we nu van cloudbased oplossingen. Kijkend naar de toekomst verwacht Nathan Brouwer (Figlo) dat digitale toepassingen er voor gaan zorgen dat klantdossiers altijd up-to-date zijn.

Door de mogelijkheden te laten zien, begrijpt de gebruiker het sneller.

Figlo is opgericht in 1996 als de Infa Group. Software voor financiële planning bestond er op dat moment nog niet. De eerste software die werd ontwikkeld was ingericht op offline gebruik door de adviseur. Daarmee konden rapportages en grafieken worden uitgeprint en gedeeld met de klant. Tools die vanuit de software ook konden communiceren met die klant kwamen pas later, toen de offlinewereld plaats begon te maken voor de onlinewereld. Die wereld betekende net als in 1996 een groot braakliggend terrein waar iedereen nog zijn eigen gang kon gaan.

Infa bouwde in 2002 de toepassing MijnKluis, dat uitgroeide tot een beveiligde internetkluis waarin de consument zelf of samen met de adviseur gegevens kon invoeren, raadplegen en berekenen. In die tijd een innovatief hoogstandje. De klant kreeg daarmee inzicht en controle over zijn huidige en toekomstige financiële situatie en de adviseur kon op basis daarvan adviseren. Die ontwikkeling heeft in de jaren die volgden een enorme vlucht genomen. Infa wordt in 2011 Figlo en lanceert het volledig cloudbased Figlo Platform waarin de door Infa ontwikkelde pakketten AfinCenter, AfinPro en AfinHyp opgaan.

Het nieuwe platform is eigentijds, 24/7 beschikbaar voor de consument en adviseur en allesomvattend. Van eenvoudig huishoudboekje tot een compleet hypotheekadvies en complexe financiële planning. Het volledige vergelijkingspakket van MoneyView is ingebouwd. Anno 2020 is de Figlo software een volledig cloud-gebaseerde omgeving en ook daarin loopt het bedrijf weer voorop.

Altijd up-to-date

Kijkend naar de toekomst verwacht Nathan Brouwer, Enterprise Account Executive bij Figlo, dat digitale toepassingen er voor gaan zorgen dat klantdossiers altijd up-to-date zijn. De consument als eigenaar van het centraal opgeslagen actuele klantbeeld, deelt zijn gegevens naar eigen inzicht en grenzen tussen distributiekanalen vervagen omdat de klant al naargelang zijn vraag kiest voor een kanaal.

Bij alles wat de consument straks op het vlak van fiscaliteit zelf online kan regelen wil Figlo de sterke rekenmotor leveren.” Nu al is die rekenkern het onzichtbare hart van veel toepassingen die door consumenten en adviseurs gebruikt worden. Die onzichtbare aanwezigheid van Figlo zal in de toekomst groter worden.

Rekenkern

Adviespakketten en adviesplatforms worden steeds omvangrijker waardoor het lastig is om het in zijn totaliteit te kunnen doorgronden. Daarvoor moet geïnvesteerd worden door de gebruiker. In Engeland waren Brouwer en Peter Dussel, Chief Operating Office bij Figlo, recent te gast bij een lezing van Ian McKenna, een tech-goeroe op het gebied van financiële adviessoftware. Als je op dit moment niet voldoende waarde uit je adviespakket weet te halen, dan ligt dat volgens McKenna met een grote waarschijnlijkheid aan onvoldoende training. Hij stelt dat je ervan uit kunt gaan dat de huidige software jouw problemen moet kunnen oplossen, tenzij je het verkeerde pakket hebt gekozen.

Webinars

In de praktijk merkt Brouwer dat ook de Figlo gebruikers vaak te druk zijn om hierin te investeren en gebruik te maken van alle efficiencyvoordelen die het pakket in zich heeft. Het volgen van trainingen op locatie werpt om diezelfde reden een drempel op, zegt Brouwer. “Daarom zijn we gestart met het geven van interactieve webinars. Door de minimale tijdsinvestering een schot in de roos. De belangstelling is groot en van de gebruikers die zich hiervoor eerder hebben moeten aanmelden volgt meer dan 90% ook daadwerkelijk het webinar. Door de mogelijkheden te laten zien, begrijpt de gebruiker het sneller. We gaan hier als Figlo meer op inzetten en blijven daarnaast ook ‘in person’-trainingen aanbieden”, aldus Dussel.

Dit interview verscheen als eerste in InFinance magazine maart 2020. Artikelen in dit nummer zijn gebaseerd op marktomstandigheden begin maart.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.