Vaker van grootbank naar Brand New Day

0

Maar liefst 36% van de nieuwe klanten die in 2020 een pensioenrekening-beleggen of pensioenrekening-sparen opende bij Brand New Day was millennial. De pensioenbank ziet het aandeel millennials dat geld opzij zet voor pensioen al jaren stijgen. In 2019 was dat aandeel 32% en in 2015 nog maar 24%.

Ook breder laat Brand New Day (BND) vorig jaar groeicijfers zien. Het door klanten toevertrouwde vermogen steeg in 2020 met 32% naar 4,6 miljard euro, een toename van 1,1 miljard euro. Het aantal klanten steeg met 15% tot ruim 326.000, een groei van 41.000. Ondanks de investeringen in het opzetten van het rentebedrijf van haar bank, steeg de nettowinst over 2020 met 33% naar 4,7 miljoen euro (+ 1,2 miljoen).

Inleg op beleggingsrekeningen

Het geld dat klanten in 2020 op hun rekening stortten, groeide zowel in het beleggingsbedrijf als het spaarbedrijf. De stortingen op beleggingsrekeningen stegen in 2020 met 46% naar 362 miljoen euro. Die stijging van 240 miljoen euro op pensioenrekeningen-beleggen en 122 miljoen euro op vrije beleggingsrekeningen, is volgens BND vooral te verklaren door de forse groei in 2020 van het aantal klanten met een beleggingsrekening.

Nieuw spaargeld

De stortingen op spaarrekeningen stegen in 2020 met maar liefst 90% naar 485 miljoen euro, waarvan 159 miljoen euro op pensioenrekeningen-sparen, 252 miljoen euro op lijfrente-uitkeringen en 74 miljoen euro op vrije spaarrekeningen. De stijging van het nieuwe spaargeld komt voor een belangrijk deel door de eind 2019 geïntroduceerde lijfrente-uitkering. Deze uitkering op basis van een vaste rente had in 2020 een nieuwe instroom van 252 miljoen euro, wat volgens eigen inschatting van BND ongeveer 20% van de totale instroom in 2020 in deze markt was.

Waar de marktaandelen van de jaarlijkse nieuwe instroom van de lijfrente-uitkering en de pensioenrekening-sparen hoog zijn, is het marktaandeel van de nieuwe instroom op de vrije spaarmarkt laag omdat Brand New Day zich als pensioenbank alleen richt op het aantrekken van pensioen-spaargeld en niet op het aantrekken van vrij spaargeld.

Concurreren met grootbanken

Kalo Bagijn, CEO en oprichter van Brand New Day: “Waar we ooit begonnen zijn als puur beleggingsbedrijf, begint ons spaarbedrijf nu ook hard te groeien en serieuze omvang aan te nemen. We verwachten dat het spaarbedrijf de komende jaren een steeds groter deel van onze winst voor haar rekening gaat nemen. Waar we vroeger vooral klanten bij de grote verzekeraars vandaan haalden, gaan we nu steeds meer concurreren met de grootbanken.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.