Vaker sprake van verjaring bij beleggingsverzekeringsklacht

0

Volgens Eveline Ruinaard, voorzitter geschillencommissie Kifid, komt het moment in zicht dat het klachteninstituut het hoofdstuk ‘beleggingsverzekeringsklachten’ kan sluiten. Op dit moment heeft Kifid nog iets meer dan 200 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling.

Het aantal nieuwe klachten over een beleggingsverzekering bleef in het afgelopen halfjaar beperkt tot negen. Het valt de behandelaars op dat het vaak professionele vertegenwoordigers zijn die namens consumenten de klacht over beleggingsverzekeringen uit het verleden indienen.

Tegenover het dalende aantal nieuwe zaken staat dat Kifid afgelopen halfjaar opnieuw tientallen klachten heeft kunnen afronden. In heel 2022 waren dat er ruim 110.

In de tweede helft van 2022 kregen ruim 30 consumenten duidelijkheid over hun beleggingsverzekeringsklacht. In 27 van deze klachtzaken heeft de geschillencommissie van Kifid uitspraak gedaan. Vijf klachten over beleggingsverzekeringen zijn opgelost met bemiddeling. In relatief veel uitspraken heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat klachten zijn verjaard; het gaat dan over beleggingsverzekeringen die jaren geleden zijn afgesloten en waarover pas in 2020 en 2021 een klacht is ingediend bij Kifid.

Meeste clusters vrijwel afgerond

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Cluster voor cluster worden de klachten weggewerkt. De meeste clusters heeft Kifid naar eigen zeggen vrijwel afgerond, zoals de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, Allianz, De Goudse, Loyalis, Reaal/SRLev, Scildon, de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van ASR en de Bonusplan- en Fundplan-beleggingsverzekeringen van Aegon. Het cluster met klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen was al eerder klaar.

Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen aan de slag met klachten over producten van Aegon, ASR en de inmiddels onder ASR vallende namen AMEV, Fortis en Generali. Voor nog 69 klachten, waaronder het cluster van beleggingsverzekeringen van Nationale Nederlanden, geldt dat ze later worden opgepakt. Van de betrokken consumenten en financiële dienstverleners vraagt Kifid geduld en begrip.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.