Toename cyber en reputatie recalls

0

Cyber recalls zijn in toenemende mate de realiteit. Hackers kunnen een product veranderen of besmetten door de steeds verder geautomatiseerde productie over te nemen. Maar ook de recalls vanwege ethische redenen en reputatie nemen toe.

Productrisico’s is één van de voornaamste bedreigingen in het hedendaagse bedrijfsleven met zo’n 2 miljard euro aan betaalde schades over de afgelopen vijf jaar. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van AGCS, de industriële verzekeringstak van Allianz. Hierin worden 367 recall schades geanalyseerd met een spreiding over 28 landen en twaalf sectoren tussen 2012 en de eerste helft van 2017.

“Het aantal recalls is de laatste tien jaar aanzienlijk gestegen zowel in omvang als in aantal,” zegt Laurent Lippens, Hoofd Crisis Management AGCS Benelux, in een reactie op het rapport ‘Product Recall: Managing The Impact of the New Risk Landscape’.

Nieuwe oorzaken

In het rapport worden nieuwe oorzaken geïdentificeerd die toekomstige claims kunnen veroorzaken. Zo blijkt social media een echte gamechanger bij terugroepacties”, zegt Lippens. “Een foutieve post of tweet kan de reputatie van een bedrijf schaden. Dit is direct van invloed op de omvang van de recall en dwingt bedrijven nog sneller te reageren. Maar ook het aantal recalls vanwege ethische redenen en reputatie groeien. Bijvoorbeeld incidenten waarbij een terugvordering niet wettelijk verplicht is maar wel het juiste om te doen”, aldus Lippens.

Auto en voeding

De auto-industrie is de meest getroffen sector. Door de technologische evolutie naar elektrische en autonoom rijdende auto’s zullen hier de recall risico’s verder toenemen, valt op te maken uit het rapport. “Daarnaast wordt het zogeheten ‘domino effect’ aangewakkerd – ook in andere sectoren – doordat fabrikanten meer standaard componenten gebruiken. Zo trof één van de grootste recall acties ooit in totaal 19 autofabrikanten en werden de kosten geraamd op zo’n 25 miljard euro als gevolg van het terugroepen van miljoenen auto’s door een defecte airbag.”

De drank- en voedingsindustrie is de tweede meest getroffen sector. Onvermelde allergenen en foutieve labels zijn belangrijke oorzaken, alsook contaminatie door glas, plastic en metalen deeltjes. Dat de controle in Nederland ook niet altijd waterdicht is, bleek bij het fipronil schandaal eerder dit jaar, met de recall van miljoenen eieren en aanverwante producten.

Lees hier het volledige rapport ‘Product Recall: Managing The Impact of the New Risk Landscape’

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.