Thuiswerker productiever met juiste ondersteuning

0

Er wordt inmiddels alweer zeven weken vooral vanuit huis gewerkt. Werknemers beginnen zich intussen zorgen te maken over het fit en vitaal blijven en met name de millennials missen de sociale interactie. Dat blijkt uit een Corona-thuiswerkonderzoek onder werknemers van Nationale-Nederlanden en Crunchr.

Het corona-thuiswerkonderzoek geeft aan welke ondersteuning werknemers op dit moment wensen en hoe werkgevers kunnen zorgen dat hun werknemers betrokken en productief blijven. Zo blijkt dat door maatwerkoplossingen op het gebied van thuiswerken aan te bieden, de betrokkenheid en productiviteit van de thuiswerkers toeneemt.

Meer dan 600 thuiswerkers geven in het onderzoek aan wat zij belangrijk vinden, waarna de onderzoekers met behulp van kunstmatige intelligentie patronen hebben ontdekt en voorspellingen hebben gedaan over het rendement van de maatregelen. De belangrijkste conclusies:

  • De behoefte aan maatregelen verschilt sterk per thuiswerker. Zo is ‘fit blijven’ voor een kwart (25,2%) van de deelnemers erg belangrijk en tegelijkertijd voor bijna zestien procent (15,9%) totaal onbelangrijk.
  • Kunstmatige intelligentie laat zien dat eenzelfde aanbod voor iedereen (one-size-fits-all) matig werkt. Werkgevers met een doordacht gedifferentieerde aanpak creëren een gemiddeld 20% hoger effect van betrokkenheid bij hun werknemers.
  • Millennials (27,6% van de respondenten) zeggen ‘sociale interactie’ te missen en vinden dat thuiswerken een stevig effect heeft op de mentale gezondheid.
  • De groep werknemers van 55+ (18% van de respondenten) heeft juist behoefte aan ‘technische ondersteuning’ tijdens het thuiswerken, zoals hulp bij videovergaderingen of een goede inrichting van de werkplek (zoals met een extra computerscherm). Ze vinden vertrouwen en aandacht vanuit de werkgever erg belangrijk.
  • Werknemers met kinderen (50% van respondenten) zeggen gebaat te zijn met flexibele werktijden. Daarnaast geeft deze groep aan vooral focus nodig te hebben in het werk dat ze op dit moment uitvoeren. Deze groep hecht minder zwaar aan de verminderde sociale interactie.

Doorlopend onderzoek

Initiatiefnemers van dit onderzoek zijn Nationale-Nederlanden en HR Tech scale-up Crunchr. In samenwerking met Crunchr maakt Nationale-Nederlanden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van workforce analytics (personeelszaken) beschikbaar voor ondernemers in het MKB/ mid-corporate segment. Inmiddels hebben adviesbureau Focus Orange en werkgeversorganisatie AWVN zich ook bij het onderzoek aangesloten.

Het onderzoek is opgezet als een spel waarin deelnemers verschillende maatregelen moeten rangschikken in de zogeheten voorkeursdiamant. Ze moeten keuzes maken over wat hun echt helpt. Dit is anders dan de klassieke onderzoeken. Daarnaast wordt veel gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om groepsmaatregelen te ontwerpen die tot een hoger rendement leiden. Deze methode zetten Nationale-Nederlanden en Crunchr in het vakgebied van Human Resources (personeelszaken) structureel in en staat ook bekend als Workforce Analytics.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.