Tegen de stroom in van consolidatie en crisis

0

Nieuwe marktkansen en verdienmodellen zorgen voor nieuwe klanten en hogere klantenbinding. Maar hoe zet je potentieel risicovolle trends om in kansen? Die vraag is meer dan ooit relevant nu de markt sterk in beweging is. De digitalisering is mede door Corona in een versnelling geraakt, de hypotheekmarkt verandert door nieuwe regiepartijen met scherpe rentes en bij verzekeraars staan de rendementen onder druk.

‘Convenience is the new loyalty’

Auteur: Tim Rijvers, Algemeen Directeur DAK Intermediairscollectief

Te midden van deze turbulentie hebben adviseurs behoefte aan een sparringpartner. Deze rol is serviceproviders op het lijf geschreven, indien zij naast hun traditionele rol toegang bieden tot de verzekeraars en hypotheekverstrekkers én invulling geven aan nieuwe verdienmodellen, te denken aan verduurzaming, autolease en digitale ondersteuning.

Sterk groeiende private leasemarkt

In de particuliere verzekeringen zien we royementen als gevolg van de keuze van consumenten voor private lease. Autorijden voor een vast bedrag per maand: convenience is the new loyalty. Die trend is onomkeerbaar met een sterk groeiende private leasemarkt. Als adviseur verlies je de autoverzekering en bovendien een belangrijk stuk binding met je klant. Want het begint altijd bij de autoverzekering. Die trend keren we, want een auto gaat over maandlasten. En als iemand de consument kan adviseren over maandlasten dan is het wel zijn adviseur.

Digitaal samenwerken

Ook is de mate van digitalisering door de coronacrisis in een versnelling geraakt. Veilig op afstand beeldbellen met je klant en samenwerken in het hypotheekdossier met tools als Mijn Hypotheekdossier bieden uitgekiende oplossingen in deze tijd en blijken gelijktijdig toekomstbestendigheid te zijn. Zo hebben wij in het afgelopen jaar grote aantallen dossiers via dit DAK-platform afgehandeld, onmisbaar voor elke hypotheekadviseur. Processen krijgen nieuwe verschijningsvormen die aansluiten op de toekomst. Ook bieden deze digitale platformen adviseurs de mogelijkheid om deze onder hun naam in de markt te zetten. Zo blijven adviseurs in de lead bij consumenten die versneld vertrouwd zijn geraakt aan digitaal samenwerken.

Deze column werd voor het eerst gepubliceerd in de InFinance-special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.