De twee zware stormen van 3 en 18 januari 2018 hebben een forse impact gehad op de resultaten van Nederlandse schadeverzekeraars. Beide januaristormen leidden tot opgeteld 300.000 schademeldingen en meer dan 450 miljoen euro schade. Een recordbedrag, stelt het Volgens het Verbond van Verzekeraars vast.
Omdat de premie-inkomsten stegen daalde het resultaat voor herverzekering slechts licht. Dankzij het feit dat een groot deel van de stormschade was herverzekerd, kon het resultaat na herverzekering toch nog iets verbeteren, blijkt uit het financieel jaarverslag van de verzekeringsbranche. Het Verbond spreekt daarin van een solide bedrijfstak die zijn verplichtingen op de lange termijn ruimschoots kan nakomen. De solvabiliteit van de bedrijfstak als geheel verbeterde met 11% tot 190% terwijl de wettelijke norm 100% bedraagt.
Autodiefstallen
Schadeverzekeraars werden ook geconfronteerd met hogere letselschadeclaims, onder meer als gevolg van de introductie van de mogelijkheid om affectieschade te claimen, en duurdere herstelkosten bij autoschades. Door de oplopende schadelast zagen veel verzekeraars zich genoodzaakt de premies te verhogen. Dit is terug te zien in het totale premievolume van motor- transport- en brandverzekeraars (inboedel- en opstal): de bruto premie steeg van 12,6 naar 13,2 miljard euro. Het aantal voertuigdiefstallen nam wel licht af, behalve bij bromfietsen. Ook waren er minder woninginbraken.
PPI vaker gekozen
Levensverzekeraars hadden in 2018 te maken met een tegenvallende beursontwikkeling en lage rente. Toch verbeterde het resultaat door dalende schadelast en lagere kosten. In de markt van pensioenregelingen is sprake van een toenemende populariteit van premieovereenkomsten, die volgens het Verbond steeds vaker worden uitgevoerd door een premiepensioeninstelling (PPI). Het aantal deelnemers dat pensioen opbouwt bij een PPI groeide in vijf jaar van enkele tienduizenden tot bijna een half miljoen.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.