Het blindelings aan willekeurige mensen versturen van berichten en connectieverzoeken op sociale media is vergelijkbaar met het voorstellen van een verloving tijdens een eerste afspraakje; het werkt zelden. De kunst van social selling is een zorgvuldige benadering van de juiste personen of groepen.
‘Het is een proces van opbouwen’
Auteurs: René Teuwen (BrainsLab) en Ron Betist (Indian Motorcycle & Polaris ORV)
Social selling, ofwel sociaal verkopen, is een methodiek die zich richt op het genereren van leads door eerst een connectie via sociale media te maken en daaropvolgend een vertrouwensrelatie op te bouwen met potentiële klanten. Dit proces vereist een grondige kennis van de behoeften en wensen van de doelgroep, en het succes ervan ligt in het zorgvuldig benaderen van de juiste personen of groepen.
IJskoude acquisitie
Het overkomt ons regelmatig dat wij uit het niets op social media benaderd worden met: Hallo, ik ben die en die en ik kan je helpen. Zullen we wat afspreken, dan kan ik je laten zien waarom je zaken met me moet doen Dit gebeurt te vaak op alle social media. Dit gaat niet met één post.
De uitdaging van social selling ligt in het vermijden van ongewenste en ineffectieve benaderingen, die vaak voorkomen op sociale media. Effectieve verkoop vereist gemiddeld zeven tot negen relevante contactmomenten, waarbij een authentieke en persoonlijke benadering cruciaal is. Het blindelings versturen van berichten zonder opbouw van een echte relatie is vergelijkbaar met het voorstellen van een verloving tijdens een eerste afspraakje; het werkt zelden.
Verschillende strategieën
Om social selling succesvol toe te passen, zijn er verschillende strategieën. Bekijk ze hier (gratis en zonder inlog) in e-InFinance magazine. Inclusief een succesvolle social selling case van Zurich Insurance Group.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.