Smartphonegebruiker heeft vaak geen verzekering

1

Phonegigant, webwinkel voor accessoires en onderdelen van mobiele telefoons, ondervroeg 1.500 consumenten naar het gebruik, veiligheid en kwaliteit van hun toestel. Nog geen 13% van hen blijkt te beschikken over een speciale smartphonepolis. Bij schade denkt men terug te kunnen vallen op een andere verzekering.

Respondenten met een smartphoneverzekeringen zijn vooral de iPhone en Samsung smartphone-bezitters. Van alle ondervraagde smartphonegebruikers heeft 15,7% wel eens een schadeclaim ingediend bij een verzekeraar, bijvoorbeeld bij verlies of beschadiging. Ongeveer een kwart van alle schadegevallen wordt verhaald op de smartphoneverzekering (24,1%). Eigenaren van een smartphone vallen bij schade vaker terug op de inboedelverzekering (51,9%), aansprakelijkheidsverzekering (14,8%) of een reisverzekering (9,3%).

Teleurstelling

Dat laatste wordt echter wel steeds lastiger. De mobiele telefoon bezorgt schadeverzekeraars al jaren slapeloze nachten, met veelal een voorwaardenaanpassing als resultaat. Bij sommige verzekeraars is de smartphone het meest geclaimde product.

Eerder dit jaar onderzocht Independer bij 31 allrisk-inboedelverzekeringen de voorwaarden voor schuldschade bij mobiele telefoons. 13 pakketten gaven toen nog een volledige dekking, zonder eigen risico. Negen pakketten sloten de mobiele telefoon uit en acht boden onder voorwaarden dekking, zoals een eigen risico. Guido Rodenburg van Independer: “In onze consumentencontacten merken we regelmatig teleurstelling bij mensen die horen dat de schade aan hun mobiel niet wordt vergoed. In sommige gevallen bood hun polis, op moment van afsluiten, nog wel dekking hiervoor. Maar door aanpassingen in de voorwaarden kan dat veranderen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.