Schulden kwijtschelden gaat te ver

0

Uit het onderzoeksrapport ‘De persoonlijke financiën van Nederland’ komt naar voren dat 43% van de Nederlanders vindt dat schuldeisers soepeler moeten omgaan met schulden, maar 62% is wel van mening dat schulden altijd betaald moeten worden. Slechts 7% ziet kwijtschelden als optie.

Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 1.665 Nederlanders, in opdracht van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect. Van de respondenten stelt 24% dat juist de mensen die hun schulden niet betalen hard moeten worden aangepakt.

Probleemschulden

Michel van Leeuwen, directeur bij Flanderijn, begrijpt de publieke opinie dat schulden betaald moeten worden, maar stelt tegelijkertijd dat persoonlijke omstandigheden hier soms om vragen. “Een passende en duurzame oplossing voor een betalingsachterstand is soms ook het kwijtschelden van een schuld of een deel daarvan, zeker wanneer er ook sprake is van andere problemen zoals ziekte of werkloosheid. In de afgelopen weken hebben meerdere gemeenten laten weten dat zij schulden kwijtschelden in de strijd tegen probleemschulden. De conclusies van het onderzoek laten zien dat veel Nederlanders het hier niet zomaar mee eens zijn. Om draagvlak voor dit soort ontwikkelingen te creëren is het enorm belangrijk dat het goed wordt uitgelegd.”

Deurwaarder

Het inschakelen van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisaties voor het innen van schulden of openstaande rekeningen wordt – vanzelfsprekend – niet toegejuicht. Een derde van de respondenten zou zelfs nooit meer iets kopen bij een organisatie die een incassobureau op hen heeft afgestuurd. Dit percentage is hoger onder mensen die weleens contact hebben gehad met een deurwaarder (38%), vergeleken met mensen die dit contact nog nooit hebben gehad (30%).

Contactvoorkeuren

Als mensen contact hebben met een dergelijke organisatie over hun betalingsachterstand, dan hebben ze bij voorkeur contact in de avonduren (46%) of tijdens werktijden (41%). Een bezoek of belletje voor werktijd (8%) of in het weekend (4%) wordt minder op prijs gesteld. Het grootste deel van de respondenten geeft aan voorkeur te hebben voor face to face contact (31%), maar ook e-mail (30%) en telefoon (23%) zijn gewilde opties. Moderne communicatiemiddelen zoals WhatsApp (4%), een online portal (2%) of live chat (1%) genieten minder de voorkeur. Hierin zijn wel duidelijke verschillen zichtbaar tussen leeftijdsgroepen. Onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar geeft 14% de voorkeur aan WhatsApp, terwijl dit bij 46-plussers maar 1% is.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.