Schadeverzekeringen doe je er niet ‘even’ bij

0

De hypotheekmarkt vertraagt en dat merken ze bij Nh1816. Het aantal hypotheekkantoren dat wil samenwerken stijgt. Maar schadeverzekeringen doe je er niet even bij. Dat moet een toekomstgerichte en weloverwogen keuze zijn, die ook blijft staan als de hypotheekmarkt weer booming is. Zonder een duidelijk ondernemersplan met beleid voor schade particulier blijft de deur in Oudkarspel gesloten.

“Als founding partner van INSVER gaan we het duurzaamheidsthema volgend jaar ook op meerdere vlakken onder de aandacht brengen van onze adviseurs”

Nu de eerste verdiepingsvloer is aangebracht krijgt het nieuwe kantoorpand van Nh1816 aan de Dorpsstraat in Oudkarspel meer vorm. Waar een werkplek in het huidige pand passen en meten wordt, heeft de verzekeraar naar verwachting vanaf de zomer 2024 alle ruimte om huidige en toekomstige medewerkers tegelijkertijd op kantoor te ontvangen. Hoewel commercieel directeur Cas Verhage wel denkt dat de combinatie van thuiswerken en op kantoor zal blijven.

Dat het nieuwe kantoor noodzaak is blijkt wel uit het gesprek dat InFinance had met Cas Verhage en sr. commercieel manager Janwillem Swart. De verzekeraar uit Oudkarspel is namelijk nog lang niet uitgegroeid. Nadat dit jaar vooral in het teken stond van de overgang naar het nieuwe intermediairportaal, staat in 2023 productontwikkeling bij Nh1816 weer volop in de schijnwerpers.

Stormachtige start

De premieomzet van Nh1816 is dit jaar organisch toegenomen richting de magische grens van een half miljard euro. “Dat betekent dat de financieel adviseurs die zaken met ons doen ook dit jaar meer producten bij Nh1816 hebben ondergebracht. Een hele prestatie als je weet dat we door de consolidatie van het intermediaire landschap ook afscheid nemen van kleine en grote advieskantoren. Overgenomen door partijen met een natuurlijke drang om het eigen volmachtproduct te slijten. Ondanks dat gegeven blijven we dus groeien op eigen kracht én dankzij een hoge klanttevredenheid. Daarbij zijn we in de gelukkige omstandigheid dat jonge verzekeringsondernemers vaker kiezen voor een samenwerking en het ondernemerschap met Nh1816.”

“De sterke klantloyaliteit maakt dat we netto meer overhouden”

De februaristormen hebben de klanttevredenheid onder druk gezet vanwege het grote aantal schademeldingen, met een bruto schadebedrag van een kleine 25 miljoen euro. Daar bovenop kwam gebrek aan personeel en herstelcapaciteit in de markt. Nh1816 biedt veel kantoren standaard en bij calamiteiten de mogelijkheid om binnen eigen bevoegdheid schades af te wikkelen. Verhage: “Wij helpen deze kantoren bij het opzetten en organiseren van een goede eigen schadebehandeling, omdat dit ook in het belang van de consument is en daarmee de klantbeleving.”

Sterke klantloyaliteit

Verzekeringstechnisch zien de cijfers van Nh1816 er ondanks de stormschade dit jaar weer prima uit, maar het topjaar 2022 zal door de forse beurscorrectie niet geëvenaard gaan worden. Verhage: “Toen we elkaar vorig jaar spraken om een blik op 2022 te werpen konden we niet vermoeden dat de I van inflatie en de R van rente zoveel invloed zouden krijgen op het bedrijfsleven in Nederland. De P van personeel hadden we al last van en de O van Oorlog konden we in de verste verte niet vermoeden. Al die zaken raken ook Nh1816. Daarbij krijgen we in 2023 te maken met fors stijgende herverzekeringspremies.

Voor nu stemmen de mooie omzetcijfers, het groeiende aantal nieuwe klanten en het dalende aantal royementen in 2022 tot tevredenheid. De sterke klantloyaliteit maakt dat we netto meer overhouden.”

Consument blij met local hero

De klanttevredenheid bij de ‘local hero’s’ van Nh1816 staat niet onder druk, in tegendeel zelfs, zegt Verhage. “Juist nu mensen het moeilijker krijgen merk je dat particulieren het fijn vinden om in de directe omgeving ergens naartoe te kunnen gaan met hun vragen. Wat je wel ziet is dat na overnames de klanttevredenheid vooral onder druk staat als de dienstverlening wordt gecentraliseerd. Dat heb ik eerder al geconstateerd en ben daar toen ook door private equity partijen op aangesproken. Ik geef ze graag inzicht in de neerwaartse ontwikkeling van de klanttevredenheid en ga met hen in gesprek, omdat wij een verdere daling van klanttevredenheid bij deze kantoren willen stoppen.”

Kennisplatform INSVER

Het Instituut Verduurzaming Verzekeringsbranche (INSVER) is het nieuwe kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche. Het doel van het kennisplatform is om houding en gedrag dusdanig te beïnvloeden, zodat de verzekeringsbranche sneller en beter verduurzaamt op ecologisch, sociaal en economisch gebied. Door dit met elkaar te doen – adviseurs, verzekeraars en derden (schadeherstelbedrijven, opleidingsinstituten en dergelijke) – levert de verzekeringsbranche een impactvolle bijdrage aan de verduurzaming van de samenleving. Nh1816 is een van de founding partners van INSVER, een initiatief van Kees Dullemond en Kees van Steensel. In het door hun geschreven plan van aanpak lezen we dat de verzekeringsbranche klanten (burger, bedrijven en overige organisaties) moeten helpen en ondersteunen in hun duurzaamheidsambities. Met verzekeringsproducten, met goed advies en door zelf het voorbeeld te geven.

“Duurzaamheid en maatschappelijke impact staat bij Nh1816 hoog op de agenda”

Swart: “Duurzaamheid en maatschappelijke impact staat bij Nh1816 hoog op de agenda. De komende jaren werken we aan het verder verduurzamen van onze producten, beleggingen en de eigen organisatie. De klimaatrisico’s worden steeds groter, daarom vinden wij het belangrijk om de stappen die we zetten op het gebied van verduurzamen uit te dragen. Als founding partner van INSVER gaan we het duurzaamheidsthema volgend jaar ook op meerdere vlakken onder de aandacht brengen van onze adviseurs.”

Samen betrokken

Andersom weten de adviseurs Nh1816 steeds beter te vinden als het gaat om de ondersteuning bij hun lokale maatschappelijke betrokkenheid en bekendheid. Sinds jaar en dag geeft de verzekeraar een deel van de winst terug aan de samenleving. Dat gebeurt sinds 1999 via de eigen Stichting Goede Doelen en sinds 2013 via de Coöperatie Nh1816. Adviseurs kunnen aanvragen voor lokale goede doelen indienen en dat deden ze ook in 2022 volop. Swart: “Na de coronajaren mochten vele evenementen weer plaatsvinden en dat hebben we gemerkt. Zeer waardevol! Zelf heb ik meegedaan aan de Vrijthof-Vrijthof Bike Challenge voor KWF, die we met een groep lokale adviseurs mogelijk hebben gemaakt. Ook de Nighttrail door de binnenstad van Goes voor de lokale voedselbank kon dit jaar weer doorgaan, een fantastische ervaring om die route samen met een groep collega’s en local hero’s af te leggen.”

Deze zomer viel ook de 8e editie van het ledenmagazine ZEST bij 450.000 huishoudens op de mat. Dit jaar hadden maar liefs 110 advieskantoren gekozen voor een gepersonaliseerde uitgave waarin zij zichzelf aan hun klanten presenteerden.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.