Scenario werkloosheid vaak niet besproken

0

De mogelijke gevolgen van baanverlies voor de hypotheek wordt door 57% van de hypotheekadviseurs tijdens het adviesgesprek besproken. Dat resulteert er in dat slechts 46% van de Nederlanders geen concreet actieplan heeft klaarliggen als dat gebeurt, blijkt uit onderzoek van Munt Hypotheken.

Munt-directeur Ellen Hensbergen trekt aan de bel om iets te doen met het gegeven dat 43% van de ruim 1.000 consumenten met een hypotheek die aan het onderzoek hebben deelgenomen, niet door hun adviseur is gewezen op de gevolgen van werkloosheid. “Als we voorkomen dat het dossier werkloosheid onderop de stapel ligt van alles wat bij een hypotheekgesprek aan bod komt, zullen meer consumenten daar voorzorgsmaatregelen voor nemen. Ik ben ervan overtuigd dat we hier verbeteringen in zien als adviseurs en consumenten elkaar ook op dit thema beter gaan verstaan.”

Bewustwording rondom werkloosheid kan ook voor mensen met een Nationale Hypotheek Garantie verschil maken; 27 procent van de mensen met NHG weet niet wat die garantie betekent indien ze hun baan verliezen.

Feestelijk moment

Dat een deel van de consumenten die door hun adviseur wel op de risico’s van baanverlies zijn gewezen, maar hierop geen actie hebben ondernemen, is volgens Hensbergen lastig te verklaren, maar in zeker opzicht wel te begrijpen. “Een koopcontract teken je juist omdat je op dat moment zekerheid van inkomen hebt. Dat consumenten daarbij niet altijd zaken op touw zetten voor een gitzwart scenario zoals het verliezen van je baan is heel begrijpelijk, ondanks het advies van de adviseur.”

Slechts 18% heeft verzekering

Nu werkloosheid een actueel thema is geworden, geeft 44% van de respondenten aan dat ze zich achteraf gezien, beter hadden moeten laten informeren. Hemsbergen: “Zorgen zijn er ook over het feit dat weinig respondenten zich aanvullend hebben laten verzekeren tegen een dergelijk scenario; 72% van de Nederlandse huizenbezitters heeft geen verzekering afgesloten. De 18% die dat wel heeft gedaan, heeft het risico slechts gedeeltelijk afgedekt.”

Horecapersoneel slecht voorbereid

Respondenten die werkzaam zijn in de horeca zijn het vaakst op het scenario werkloosheid gewezen. Van deze groep zegt 71% door hun adviseur gewezen te zijn op wat zij moeten doen bij werkloosheid. “Dat uit het onderzoek blijkt dat vooral medewerkers in de horeca geen voorbereidingen hebben getroffen, is zorgelijk”, zegt Hensbergen. “Veel mensen in de horeca zijn flexwerkers. Zeker nu diverse bronnen een failissementsgolf voorspellen, zou ik graag willen dat bij advies en aanvraag meer aandacht uitgaat naar de benarde positie waarin horecapersoneel kan zitten. De afgelopen maanden hebben we door de corona-sluitingen gezien hoe kwetsbaar deze sector is.”

Adviseur niet geraadpleegd bij werkloosheid

45% van de respondenten geeft aan zelf zorg te dragen voor de hypotheeklasten wanneer ze hun baan verliezen. Slechts een derde trekt aan de bel bij hun adviseur als dit scenario zich voltrekt. Dat is jammer, aldus Hensbergen. “Juist de hypotheekadviseur heeft de kennis en kunde in huis om mensen te helpen, ook als het scenario zich al voordoet.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.