Samenwerkingsverband bouwt sector overstijgende hypotheekomgeving

0

Het samenwerkingsverband financiële zelfredzaamheid werkt aan een sector overstijgende online omgeving, waarin mensen veilig financiële informatie kunnen opvragen, ondertekenen en verstrekken. Rabobank krijgt straks de primeur met een hypotheekaanvraag met NHG voor starters.

‘We leggen het fundament voor een toekomst waarin het voor de burger leuk wordt om online te zaken te regelen’

Het samenwerkingsverband financiële zelfredzaamheid bestaat uit APG, Cleverbase, NHG, Rabobank, Smart Data Company, de Sociale Verzekeringsbank en TU-Delft. De samenwerking werd vorige week door NHG-bestuurder Arjen Gielen wereldkundig gemaakt tijdens het event ter ere van 25 jaar NHG in Nederland. Vandaag geven de initiatiefnemers een bredere toelichting op de plannen.

Financiële gegevens op een plek

Het samenwerkingsverband wil mensen in de toekomst beter in staat stellen in regie te komen op hun financiën. Hiervoor moeten als eerste stappen worden gezet op terrein van het delen van financiële gegevens. Hoe meer financiële gegevens op één plek digitaal beschikbaar komen, hoe meer grip mensen krijgen op hun financiële situatie nu en in de toekomst. Nu moeten mensen op verschillende locaties op zoek naar informatie, die maar deels digitaal is. Voortbouwend op onderzoek van de TU Delft op online regie en persoonlijke financiële planning, zijn de initiatiefnemers begonnen met het opzetten van een open ecosysteem wat dit mogelijk moet maken.

Rabo hypotheek voor starters

Vervolgens wordt gewerkt aan een online omgeving waarin mensen zelf kunnen navigeren, advies kunnen inwinnen, informatie over financiële beslissingen kunnen koppelen aan hun eigen informatie én wellicht ook aanbieders kunnen vergelijken. Maar voordat het zover is, zal na de bouw van dit onderliggende systeem als eerste een hypotheekaanvraag met NHG voor starters bij de Rabobank beschikbaar komen.

Gielen: “Het is bewust eerst een kleine stap. Dit doen we, om al ontwerpend en bouwend te leren. We willen weten wat werkt voor klanten, en tegelijkertijd zorgdragen dat wat we maken ook echt in het duurzame klantbelang is. En we hopen zo ook steeds meer andere partijen te overtuigen aan te sluiten. Daarom bouwen we nu eerst een omgeving om hypotheken met NHG aan starters te kunnen verstrekken. Hierin worden de benodigde documenten vanuit één omgeving opgehaald, ondertekend en verstrekt aan de bank. Vervolgens ontvangen de starters in dezelfde omgeving een hypotheekofferte om deze te ondertekenen en terug te sturen. Het ophalen vanuit één omgeving zorgt voor gemak en zet alle informatie overzichtelijk op een rijtje.”

Open en sector overstijgend

Econoom Barbara Baarsma is vanuit de Rabobank (directievoorzitter Rabobank Amsterdam) betrokken bij dit initiatief. Zij benadrukt het open en sector overstijgend karakter ervan. “We zetten niet de organisatie maar de mens centraal. Het open karakter van het ecosysteem is hiervoor belangrijk. Het is voor organisaties niet altijd makkelijk om over hun schaduw te stappen, maar het is wel nodig als je de mens centraal zet.”

Op dat punt wijst Raoul Willms, directeur Ontwikkeling bij APG, op de noodzaak om de burger en haar life-events centraal te stellen. “Deze samenwerking betekent dat de verschillende spelers op een andere manier naar de doelgroep moeten kijken: het zijn geen klanten, maar burgers. Zijn we in staat om het vanuit dat perspectief te benaderen? Kunnen we met elkaar een customer experience bouwen waarbij de burger centraal staat? Het mooie van dit initiatief is de agile aanpak: we hebben de neiging om alles eerst helemaal uit te vogelen en dikke rapporten te schrijven. Ik ben voorstander van alles in kleine mootjes op te knippen; snel testen, uitvinden en door ontwikkelen. Laat het ontstaan.”

Online zaken regelen is leuk

Joris Tinbergen, CEO van Cleverbase (elektronische handtekening), stelt tot slot dat het samenwerkingsverband financiële zelfredzaamheid het fundament legt voor een toekomst waarin het voor de burger leuk wordt om online te zaken te regelen. “Als burger krijg je direct online wat je nodig hebt en hoef je niet meer dagen te wachten op een financieel overzicht of een offerte voor een financieel product. We brengen het vertrouwen terug bij de mensen: echt weten met wie je zaken doet en een bewijs hebben van de afspraken die je hebt gemaakt. We bieden hiermee gemak en gemoedsrust. We hebben publieke en private partijen aan boord die durven om te doen wat echt nodig is.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.