‘Samen woonbehoefte van consument realiseren’

0

2020 was een roerig jaar. Bruno Oudega (afbeelding), directeur Hypotheken bij Achmea, werkt al sinds de eerste dag bij zijn nieuwe werkgever thuis. “Het was een gekke tijd om te beginnen. Gelukkig stond er al veel op de rit. We konden stevig doorpakken en sinds 1 oktober staat het nieuwe hypotheekbedrijf van Achmea live. Een krachtige organisatie, die klaar is voor verdere groei.” Ook voor Centraal Beheer, dat hiermee haar ambities op de woningmarkt kan waarmaken.

Angela Eijlander, senior manager Financiële Diensten bij Centraal Beheer, vult aan: “Een mooie eerste mijlpaal van de krachtenbundeling was de introductie van onze Leef hypotheek.”

Wat zijn de vooruitzichten voor 2021 volgens Bruno en Angela? Als eerste merken zij een veranderende woonbehoefte op. “We zien, mede onder invloed van Corona, dat de woonbehoefte van consumenten verandert. Het wonen wordt gecombineerd met andere functies, zoals zorgen, werken, sporten, leren in en rondom het huis. Het wordt, nog meer dan voorheen, een multifunctionele plek”, zegt Angela. “Kijkend naar de woningmarkt zien we voor de langere termijn dat de vraag naar huizen in de buitenstedelijke gebieden stijgt. En als mensen niet verhuizen, onderzoeken ze hoe ze hun huidige woning kunnen aanpassen aan nieuwe behoeftes. Bijvoorbeeld een extra kamer om te gebruiken als werkkamer. Wij voorzien dus een dynamische woningmarkt.”

Duurzaamheid wordt ook een steeds belangrijker topic voor huiseigenaren. “Niet alleen voor nieuwbouw, maar ook voor bestaande woningen. Hoe kunnen we van het gas af, kunnen we zonnepanelen plaatsen, kunnen we ons huis zelfvoorzienend maken? Dit zijn vragen waar woningbezitters mee rondlopen. Uit ons recente onderzoek blijkt onder meer dat de helft van de consumenten niet weet dat zij verduurzamende maatregelen kunnen meefinancieren op hun hypotheek. Hier is werk aan de winkel”, aldus Angela.

“Van dromen tot wonen”

“De verstrekking van nieuwe hypotheken in 2021 hangt nauw samen met de ontwikkelingen op de woningmarkt”, zegt Bruno. “Op de korte termijn kan er door de economische dip een tijdelijke, beperkte prijscorrectie plaatsvinden. De verstrekking zal hierdoor dalen, maar van een stagnatie zal in onze ogen geen sprake zijn door de herfinancieringen. Het effect van corona op de hypothekenmarkt is tot dusverre ook beperkt geweest. De onzekerheid heeft er juist voor gezorgd dat veel woningbezitters hun hypotheek hebben overgesloten uit vrees voor rentestijgingen en/of verlies van inkomen.”

Gemak bieden in de hele klantreis

Centraal Beheer ziet de komende jaren grote kansen en mogelijkheden in verbreden van de dienstverlening. De klantreis van de consument, door Centraal Beheer vertaald naar ‘van dromen tot wonen’, begint volgens Angela al bij het oriënteren op je droomhuis.

'Samen woonbehoefte van consument realiseren’

Angela Eijlander

“Het is op dit moment überhaupt al lastig om een bezichtiging te plannen als je je droomhuis gevonden hebt. En dan is de volgende uitdaging om het in je bezit te krijgen. Vaak ligt er al een hoger bod dan de vraagprijs. Wij willen consumenten helpen hun woondroom te realiseren. Daar hoort het vinden van een passende hypotheek ook bij. Het is complexe materie, waarbij de consument zich graag door een adviseur laat bijstaan.”

“Vervolgens heb je een notaris nodig, wil je wellicht verbouwen, verduurzamen en dan moet je nog daadwerkelijk verhuizen. Ook daarna zijn er genoeg klusjes te doen. Op al die touch points willen wij service, diensten en producten aanbieden”, zegt Angela. “We zijn volop bezig om deze te ontwikkelen. Naast producten en diensten kunnen we consumenten ook helpen met goede content of handige tools. In 2018 zijn wij gestart met de Hypotheek Academie, zodat de consument goed voorbereid het adviesgesprek ingaat. Afgelopen jaar hebben we de Leef hypotheek in de markt gezet. Met deze hypotheek spelen we in op de behoeftes van de consument én adviseurs. De komende tijd zetten we Klushulp en onze zonnepanelendienst breder in de markt.”

Adviseur steeds belangrijker

Angela: “Juist in de klantreis van dromen tot wonen is de rol van de adviseur belangrijk. Het gaat vaak om ingewikkelde oplossingen en veel klanten zijn hier niet in thuis. Zij willen hier vaak persoonlijk over geadviseerd worden.”

Bruno: “Een goede samenwerking met de adviseur is dus heel belangrijk. Daar helpt de krachtenbundeling binnen ons nieuwe hypotheekbedrijf enorm bij. We hebben de dienstverlening voor alle hypotheekmerken van Achmea nu onder één dak gebracht. Accountmanagers die het intermediair bezoeken, komen zowel voor Centraal Beheer, Syntrus Achmea, Attens, Woonfonds als Tellius. Adviseurs hebben daarmee één aanspreekpunt, met achter elk merk de betrouwbaarheid en kennis van het Achmea-concern. Dat is een groot voordeel.”

“Met krachtenbundeling verbeteren we onze dienstverlening naar de adviseur”

Samen woondromen waarmaken

“We bouwen voort op wat we al hebben”, vult Bruno aan. “De basis is en blijft ons coöperatieve gedachtengoed. Betrouwbaarheid, degelijkheid en een visie op de lange termijn zijn bij ons kernbegrippen. Daarbovenop stellen we alles in het werk om de klanten, de beleggers en de adviseur zo goed mogelijk van dienst te zijn. De juiste financiële oplossingen bieden voor nu, straks en later. Daar gaat het om.”

Angela: “Precies. Alleen samen kunnen we woondromen waarmaken.”

Dit interview werd eerder gepubliceerd in de InFinance Special Kansen & Visies 2021.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.