Uit data van de Interpolis rechtsbijstandsverzekering blijkt een stijging van 13% in geschillen tussen consumenten en webshops.
Oorzaak is de piek in online aankoopmomenten rondom Black Friday en de Sinterklaas- en kerstperiode. Ook dit jaar stijgt aan het einde van het jaar het risico op online fraude. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek van de verzekeraar dat online veiligheidsmaatregelen vaak als te veel gedoe of zelfs onnodig worden gezien. In veel gevallen kan fraude of een geschil dus worden voorkomen.
Samenwerking met politie en andere instanties
Uit de Woonmonitor, een doorlopend onderzoek van Interpolis, blijkt ook dat 6 op de 10 slachtoffers van internetcriminaliteit geen melding doet bij hun verzekeraar of de politie. Van degenen die dat wel doen, hebben sommigen het gevoel dat hun melding niet serieus wordt genomen. Dat moet volgens de verzekeraar beter. Want het is juist van belang dat er zicht is op de omvang van het probleem. Uiteindelijk moeten mensen meer bewust worden van de risico’s.
Kritisch en alert
“We werken steeds nauwer samen met de politie en andere partners, zoals de Fraudehelpdesk, om deze meldingen beter op te volgen en om consumenten meer ondersteuning te bieden bij internetveiligheid. We roepen consumenten vooral op om kritisch en alert te blijven tijdens het online shoppen. Denk bijvoorbeeld aan het checken van reviews. Het is vaak een kleine moeite, en kan vervelende verrassingen voorkomen”, zegt Mireille van den Boom van Interpolis.
Financiële schade
Aankoopfraude is al jaren de meest voorkomende vorm van online fraude. De verzekeraar ziet dat ook jaarlijks terug in het aantal geschillen tussen consumenten en webshops. “In 2022 en 2023 zagen we een toename van gemiddeld 13% in de periode van oktober tot en met januari in vergelijking met het gemiddelde de drie maanden daarvoor”, zegt Lennaert Steendam, jurist bij Stichting Achmea Rechtsbijstand, de onafhankelijke juridische dienstverlener voor onder andere rechtsbijstandsklanten van Interpolis. “Fraudeurs zoeken voortdurend naar nieuwe methoden om online geld te verdienen. Malafide webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en oplichters maken frauduleuze advertenties aan op online handelsplaatsen. Opgelichte consumenten lijden financiële schade. Vooral in periodes dat er veel online aankopen worden gedaan, gaat het mis. Ook andere partijen besteden op dit moment al aandacht aan oplichting voor deze periode, zoals de Fraudehelpdesk. En deze week nog de politie die een nepwebsite had opgezet. Doel is met name mensen bewust te maken van deze vorm van oplichting en tips te geven hoe een consument kan toetsen of een webshop betrouwbaar is”, zegt Steendam.
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.