Robot regelt betaalachterstand

0

Ontwikkelaar Mail to Pay lanceert de Payment Coach. Via deze tool kan iemand met een betaalachterstand zelf de oplossing kiezen die het beste bij zijn of haar financiële situatie past. Zelfkeuze vergroot de kans dat de betaalafspraak wordt nagekomen, zegt het bedrijf.

De Payment Coach is een robot. Ontvangt een klant een betalingsherinnering van een organisatie en kan hij die niet direct betalen, dan kan de klant door deze organisatie online worden doorgestuurd naar de Payment Coach. Met het beantwoorden van enkele vragen kiest hij vervolgens zelf voor de beste oplossing: uitstel van betaling, een betalingsregeling, het kwijtschelden van de extra administratie- of incassokosten, een korting, een schuldhulptraject of een maatwerkoplossing. De klant ontvangt daarna een bevestiging van zijn keuze. De Payment Coach registreert de gekozen oplossing in het systeem en volgt deze volledig automatisch en digitaal op. De organisatie heeft er verder geen omkijken naar.

Slimme software

Om stapeling van schulden te voorkomen kunnen businessrules ingesteld worden. Aan de hand van deze businessrules, in combinatie met historische klantdata, machine learning en algoritmes, bepaalt de Payment Coach tot op welke hoogte hij de klant een oplossing aanbiedt. Zo kan er een maximum worden gesteld aan de korting, het aantal betalingstermijnen of het aantal dagen van uitstel. Betaalt iemand altijd op tijd, dan krijgt hij bijvoorbeeld tien dagen uitstel aangeboden. Is het iemand die juist heel vaak te laat betaalt, dan krijgt hij een aanbod van maximaal drie dagen.

Drempels wegnemen

Dennis Faas, Director Client Relations bij Mail to Pay: “Je hoeft als klant bij een betaalachterstand geen contact meer op te nemen met de klantenservice. Dat neemt drempels weg en verlaagt de werkdruk op deze afdelingen. Een ander groot voordeel: in plaats van een opgelegde betalingsregeling kiezen ze nu zelf een oplossing. Door klanten zelf te laten kiezen, is de kans groter dat ze de afspraken ook daadwerkelijk nakomen. Dat komt de cashflow van een organisatie ten goede.”

Het bedrijf ontwikkelde eerder de Mail to Pay regelingenbot. Die robot beheert betalingsregelingen voor schuldeisers en houdt met vriendelijke mobiele herinneringen en dynamische aflosmogelijkheden de debiteur scherp en gemotiveerd gedurende de looptijd van de betalingsregeling.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.