‘Richtlijn Berichtenverkeer neemt onnodige kosten weg bij adviseurs’

0

Jaarlijks verzenden verzekeraars en serviceproviders binnen de Provinciale keten ruim 200 miljoen boekingsberichten en meer dan 10 miljoen digitale documenten. Adviseurs en serviceproviders gebruiken deze berichten voor het verwerken van polisinformatie, onderliggende documentatie en boekingen. Aanvullend verstrekken adviseurs deze documenten digitaal of op papier aan de klant. Fouten en onnauwkeurigheden in deze berichten leiden tot onnodige kosten bij verwerking door adviseurs, zegt Peter Mols (foto), directeur van Sivi.

Mols: “Met het oog op het enorme aantal berichten en het grote aantal betrokken partijen is de kwaliteit van berichten rond prolongatie van grote invloed op de performance en kosten in en van de keten. Datakwaliteit en verwerkbaarheid van data en documenten luistert nauw, de efficiëntie van berichtenverkeer gaat makkelijk verloren bij uitval. Uitval leidt immers tot handmatige invoer. Alle betrokken partijen in het distributieproces moeten onderling rekening houden met elkaar en met de impact van eigen handelen op andere partijen in de keten. De Richtlijn Berichtenverkeer Prolongaties Incasserende Adviseurs doet een beroep op deze gedeelde verantwoordelijkheid van provinciale ketenpartners.”

Kwaliteitsverbetering

Het doel van de Richtlijn is een impuls te geven aan kwaliteitsverbetering bij de verzending van berichten rond prolongatie. Mols: “De Richtlijn biedt een overzicht van alle huidige varianten van verzending (scenario’s) en onderscheidt daarbij drie groepen: ideaal (oftewel het doelscenario), alternatief en onwenselijk. De onze doelstelling is dat verzekeraars en serviceproviders berichten verzenden zonder fouten en ongewenste scenario’s omzetten naar het doelscenario. De Richtlijn is opgesteld in samenwerking met Adfiz en betrokkenen uit de keten. De NVGA en het Verbond van Verzekeraars ondersteunen de Richtlijn.”

Noodzakelijke stap

Enno Wiertsema, directeur van Adfiz: “Deze Richtlijn is een noodzakelijke stap om onnodige kosten voor de adviseur en zijn klanten te vermijden en de adviseur in staat te stellen zijn klanten op adequate wijze te bedienen.”

 

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.