Rekeningnummer gijzelt ontevreden bankklant

0

In een enquête van de Consumentenbond geeft 20% van de 12.000 panelleden aan over te willen stappen naar een andere bank. Toch wisselde slechts 4% van de respondenten de afgelopen twee jaar van bank. De rest voelt zich gegijzeld vanwege het aan de bank gekoppelde rekeningnummer.

Doordat bij een overstap een nieuw bankrekeningnummer volgt is 58% van de respondenten bang dat overstappen teveel gedoe is. De Consumentenbond pleit daarom al jaren voor nummerbehoud bij betaalrekeningen. Ook verwacht een deel van hen dat ‘alle banken hetzelfde zijn’ en daarmee een overstap daarom geen verbetering zal opleveren. Ook geeft een deel van de respondenten aan niet te kunnen overstappen, omdat zij door hun hypotheek gebonden zijn aan de bank waarover ze ontevreden zijn.

Stijgende bankkosten

Volgens de Consumentenbond wordt die ontevredenheid veroorzaakt door het keer op keer verhogen van de tarieven voor betaalpakketten. “Consumenten vinden de kosten niet in verhouding met de teruglopende dienstverlening, de lage (spaar)rente en het bonusbeleid. De afgelopen maanden stegen de vaste kosten voor betaalpakketten bij ASN Bank en SNS met 10% en bij Triodos Bank met 20%. Triodos Bank-klanten zijn bovendien het dubbele gaan betalen voor het maandelijks ontvangen van papieren afschriften. Ook de ABN Amro voert verhogingen door, onder andere voor papieren afschriften en verzendenveloppen. De Rabobank verhoogt per 1 april de tarieven voor onder meer betaalpakketten, papieren afschriften en het overschrijven met een formulier.”

Het volledige onderzoek naar de prijzen van betaalrekeningen is te lezen in de Consumentengids van maart 2019.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.