‘Rechtstreekse aanstelling is niet per definitie sneller’

0

Met de aankoop van FlexFront versnelt Romeo Groep de groeiambitie en keert het ondernemerschap terug op de werkvloer van de serviceprovider. “Hier is de focus volledig op het intermediair gericht, dat is ons bestaansrecht”, aldus Martin Keegstra, directeur Romeo Groep.

“Het beeld dat een rechtstreekse aanbieder sneller en beter werkt is echt achterhaald”

We spreken Keegstra en Manager Sales en Marketing Daniël Nieuwenhuizen op de werkvloer bij Romeo Financiële Diensten, op de dag waarop het met FlexFront samenwerkend intermediair is overgegaan op het Romeo-platform. Daarbij merkt Keegstra op dat FlexFront op korte termijn niet zal verdwijnen en als merk naast Basic, Huismerk, BlueLine Hypotheekdesk en Accelerate staat. “We zullen een keer naar één commerciële integratie gaan, maar op dit moment hangt daar geen datum of vorm aan.”

De Romeo-merken weten via autonome groei jaar op jaar meer adviseurs aan zich te binden. Moeten we de overname van FlexFront dan eerder zien als een mooie kans die zich aandiende? Keegstra: “De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat je meer werkzaamheden moet automatiseren die geen ‘handjes’ nodig hebben. Meer automatisering betekent een lagere vergoeding. Dus wil je winstgevend blijven dan heb je meer volume nodig. Dat kunnen we op eigen kracht doen, maar de overname van FlexFront heeft onze groeiambitie versneld.

Het hiermee gecreëerde schaalvoordeel stelt Romeo in staat om de dienstverlening zowel richting het aangesloten onafhankelijke intermediair, als ook voor de geldverstrekkers waarmee wordt samengewerkt, naar een nog hoger niveau te brengen. Dat kunnen we doen omdat we de gemaakte winst investeren in onze merken. Dat is een groot verschil met een pure investeerder als aandeelhouder.”

Ondernemerschap keert terug

Nu FlexFront onder de vleugels van Romeo valt, keert ook het ondernemerschap terug op de werkvloer. Dat was met het vertrek van de oprichters Antoinette Kalkman en Patricia Boer uit het bedrijf verdwenen. Zij verkochten de FlexFront Groep eind 2018 aan Link Asset Services, dat de concurrentie wilde aangaan met Stater en Quion.

Keegstra: “Na die eerste overname kwam de focus minder op de dienstverlening te liggen en kreeg FlexFront binnen het grote geheel niet de aandacht die het verdiende. Investeringen werden vooral gedaan in de bouw van een nieuwe servicer. Terwijl het businessmodel de ondersteuning van het intermediair zou moeten zijn. Hier in Hoorn is de focus volledig op het intermediair gericht, dat is ons bestaansrecht. De adviseur is onze klant. Die betaalt de rekening voor onze dienstverlening, niet de leverancier van de hypotheek. Daarom bepaalt hier niemand anders dan de adviseur welke dienstverlening op welk moment nodig is en welke klant eventueel voorrang moet krijgen.”

Het hele interview met Martin Keegstra en Daniël Nieuwenhuizen lees je hier gratis in de nieuwe InFinance

 

Volgens Martin Keegstra is het tarief voor hypotheekadvies al 10 jaar lang niet geïndexeerd

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.