Rechtshulp verzekeraar goed beoordeeld

0

De rechtshulp door rechtsbijstandsverzekeraars krijgt de beste beoordeling van klanten en juridische professionals. Volgens onderzoekers doorstaan rechtsbijstandsverzekeraars de vergelijking met advocaten die rechtstreeks door een partij worden ingeschakeld ‘met glans’.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie naar civiele handelszaken met een financieel belang tussen de 5.000 en 25.000 euro.

Aanleiding voor het onderzoek is het verhogen van de zogeheten ‘competentiegrens’ in 2011. Sinds dat jaar worden civiele handelszaken met een belang tussen de 5.000 en 25.000 euro behandeld door de kantonrechter, en niet meer door de handelsrechter. Hierdoor is een aantal spelregels veranderd. Zo zijn partijen niet meer verplicht een advocaat in te schakelen. De onderzoekers wilden weten wat de gevolgen hiervan zijn voor de toegankelijkheid van een gerechtelijke procedure en de kwaliteit van de rechtshulp.

Klanten beoordelen de rechtshulp van verzekeraars met een 7,5. Hierbij gaat het ‘overwegend’ om bijstand door juristen in loondienst van de maatschappij. Mensen die zelf een advocaat inschakelen, beoordelen die met een 7,1. Gerechtsdeurwaarders krijgen een 6,4.

De onderzoekers lieten ook rechters, advocaten en andere professionals een oordeel vellen over de processtukken en het optreden in de rechtszaal. In de rechtszaal krijgen advocaten het beste cijfer (7,3), gevolgd door verzekeraars (7,0). Als het gaat om de stukken zijn de rollen omgedraaid: verzekeraars krijgen een 7,2, advocaten een 6,4.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.