Rabobank werkt aan compensatieregeling dure kredieten

0

Rabobank gaat klanten van Rabobank, Freo en Fideaal die te veel rente hebben betaald op hun consumptieve kredieten een compensatie aanbieden. Klanten krijgen naar verwachting voor eind 2021 duidelijkheid over de regeling, die in lijn met eerdere Kifid-uitspraken wordt uitgewerkt.

Producten die onder de compensatieregeling van Rabobank vallen zijn het Doorlopend Krediet en producten voor rood staan. Bij deze producten met een variabele rente is de marktrente niet altijd goed gevolgd. Volgens Rabobank is uit een inventarisatie van de portefeuille gebleken dat dit bij circa 15% van de klanten met genoemde producten het geval is geweest. De komende maanden onderzoekt de bank welke klanten dit betreft en hoe zij deze gaat compenseren. De bank benadrukt dat (oud-)klanten en ook die van haar dochters FREO en Fideaal tot dat moment zelf geen actie hoeven te ondernemen.

Kifid

De commissie van beroep van het Kifid heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over casussen van verschillende andere banken. Het Kifid vindt dat deze banken bij de berekening van de variabele rente de marktrente onvoldoende hebben gevolgd. Het oordeel is dat zij de variabele rente opnieuw moeten berekenen en het verschil moeten terugbetalen aan de klant. Rabobank heeft deze uitspraken nu vertaald naar Rabobank Groep.

De compensatieregeling die nu wordt opgesteld sluit aan bij de uitspraken van het Kifid. Om ervoor te zorgen dat de regeling breed wordt gedragen, raadpleegt Rabobank een afvaardiging van haar ledenraden, de Consumentenbond en andere stakeholders. De Consumentenbond heeft inmiddels positief gereageerd op het voornemen van de bank en werkt mee aan de verdere uitwerking van de regeling.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.