Rabobank opent 14 specialistische intermediairdesks

0

De Rabobank gaat op veertien plekken in Nederland speciale intermediairdesks inrichten waar het onafhankelijk intermediair terecht kan met specialistische ondersteuning op alle terreinen waar hij met Rabobank zaken doet.

‘85% van de nieuwe generaties sluit straks zijn financiële diensten zelfstandig en volledig online af met behulp van algoritmes.’

Rabobank houdt straks nog maar negentig lokale banken over met 250 marktteams. 78 daarvan met MKB en Private Banking Advies dienstverlening, naast de basisdienstverlening als betalen, sparen en verzekeren. Op 14 strategische punten in het land komen regionale specialistenbanken met gespecialiseerde teams op het gebied van onder andere vermogensmanagement en groot zakelijk en regiogebonden specialismes als voeding en agrarisch. De specialisten worden door de andere bankkantoren binnen de community ingezet op het moment dat een klantadvies daarom vraagt. Op deze 14 full-service-locaties komt ook een aparte desk voor het onafhankelijk intermediair.

In de nieuwe InFinance zegt Eric Lücke van de Rabobank hierover: “Als ik kijk naar het soort hypotheekaanvragen dat het onafhankelijk intermediair aanbrengt bij onze labels Obvion en Vista, dan zie ik in toenemende mate aanvragen voor de ondernemer in zzp-achtige en privé-constructies. Kortom, niet het standaardwerk. Deze meer complexe adviesaanvragen kan hij straks – naast de standaardaanvragen bij de Rabobank-labels Vista en Obvion – straks ook indienen bij de intermediairdesk in zijn regio.”

Bank in verandering

Eric Lücke is een van de zes kringdirecteuren van Rabobank Nederland en lid van de Innovation Board. Hij is verantwoordelijk voor de noordelijke kring die alle Rabobank-kantoren in de provincies Noord-Holland Noord, Friesland, Groningen en Drenthe omvat. “Ik bestuur dagelijks de traditionele bank van vandaag en een beetje die van gisteren. Ondertussen zit ik aan de ontwerptafel waar de bank van de toekomst tot leven komt”, zegt hij over zijn werkzaamheden bij de coöperatieve bank in verandering.

Minder adviseurs

Digitalisering heeft het speelveld waarop de lokale bankadviseur en de zelfstandige adviseurs acteren compleet veranderd. Liep de klant voorheen nog met enige regelmaat voor zijn geldzaken een bankkantoor binnen, nu worden in rap tempo bankkantoren gesloten omdat de klanten wegblijven. Het komt de bankadviseur al lang niet meer aanwaaien.

De digitale transformatie zal opnieuw zorgen voor een afname van het aantal adviseurs in Nederland, voorspelt Lücke. “Dat kan ik met zekerheid vaststellen voor onze eigen organisatie. Maar dan weet je ook zeker dat het zich zal voordoen bij de onafhankelijke adviseur. Het level playing field tussen onafhankelijke adviseurs en gebonden bankadviseurs is in de achterliggende periode exact gelijk geworden. Die afname van het aantal adviseurs vindt plaats bij zowel het particuliere als klein zakelijke advies. Over vijf jaar is de digitale transformatie al zover dat we vandaag de dag niet zullen geloven wat er dan digitaal mogelijk is in de financiële dienstverlening.

Een nieuwe tijd

Bij de Rabobank verwijzen medewerkers klanten actief door naar digitale diensten, omdat dit voor de klant sneller en goedkoper is. “Het is voor medewerkers natuurlijk vreemd om hun eigen werkzaamheden op deze manier af te bouwen. Maar we kunnen er niet omheen dat administratieve werkzaamheden eindig zijn. Elke dag dat het er nog is mag je als administratief medewerker je handen dichtknijpen. We begeleiden de medewerkers tijdens deze fase naar de tijd die daarna komt.”

Het hele interview met Eric Lücke staat in de nieuwe InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.