Rabobank ontwikkelt digitale labelverbeteraar

0

Marcel van den Berg is manager Duurzaam Wonen bij Rabobank. Hij bouwt met zijn team aan een volledig digitale klantreis die het voor consumenten makkelijker maakt om de stap naar het verduurzamen van de woning te zetten.

“De stap ná het verduurzamingsadvies wordt nog te weinig gezet”

Rabobank wil al in 2025 een gemiddeld energielabel B in haar hypotheekportefeuille realiseren. Dit betekent concreet dat 50.000 klanten minimaal twee labelstappen omhoog moeten. Marcel van den Berg is middenin coronatijd bij Rabobank begonnen en mede aangetrokken om die klus te klaren. De bouw van de nieuwe klantreis vindt vanwege de coronamaatregelen voornamelijk digitaal plaats. Daarvoor werkte Van den Berg 13 jaar bij Essent. Hier stuurde hij onder andere het team met productmanagers aan dat zich dagelijks bezighield met het ontwikkelen en in de markt zetten van nieuwe proposities op het vlak van energiebesparende maatregelen.

Van den Berg: “Banken en andere geldverstrekkers staan nu op hetzelfde punt als de energiebedrijven een aantal jaren eerder ook stonden. Hoe kan Rabobank meer gezien gaan worden als logische partner bij het verduurzamen van de woning. Te meer omdat een hypotheekgesprek hét moment is om een duurzame investering direct mee te nemen en in veel gevallen met extra aantrekkelijke voorwaarden.”

Werk in uitvoering

De missie van de Rabobank is ‘Growing a better world together’. Vandaaruit kun je op verschillende manieren Nederland helpen bij de energietransitie en een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van het klimaat. Van den Berg vertelt dat hij met zijn afdeling die missie mag uitdragen in het particuliere segment. Met als belangrijkste taak particuliere hypotheekklanten activeren om na een woningverduurzamingsadvies, ook de stap naar realisatie te maken. Hiervoor bouwt de afdeling Duurzaam Wonen aan een volledig digitale klantreis die het verduurzamen van de woning toegankelijker maakt. Op een manier die de klant begrijpt, die betrouwbaar en tevens betaalbaar is.

Van den Berg: “Uit klantonderzoek blijkt dat klanten nog steeds het gebrek aan juiste informatie over ‘hoe en wat te verduurzamen’ als een grote belemmering ervaren.” Hier hebben we hard aan gewerkt door een huisscan te ontwikkelen waarin de klant op basis van zijn persoonlijke woonsituatie een routekaart krijgt met heldere stappen hoe de woning te verduurzamen. De kracht zit in het verbinden van alle elementen in één klantreis, namelijk advies, realisatie en financiering.”

Verduurzamingsplatform HomeQgo

Bij de bouw van deze digitale klantreis speelt het vorig jaar door Rabobank overgenomen The Sustainables een belangrijke rol. Het verduurzamingsadviesbureau voor de woningmarkt ontwikkelt slimme softwareplatformen (zoals advies- en offertetools) voor onder andere energiemaatschappijen, financieel dienstverleners, installateurs en CV-fabrikanten. Ook particulieren kunnen bij The Sustainables terecht voor energiebesparing via HomeQgo.nl. Een online tool die woningbezitters helpt de belangrijkste vragen rond verduurzaming te beantwoorden. Wat kost het mij, wat levert het op, en wie kan mij verder helpen? Met behulp van slimme tools meten zij een woning op afstand in. Zo wordt een 3D-woningmodel gecreëerd waarop een passend offerteaanbod voor de uitvoering van deze verduurzamingsmaatregelen volgt, zonder dat een huisbezoek nodig is. Met behulp van HomeQgo verwacht Rabobank dat meer huizenbezitters overgaan tot actie en niet blijven steken bij het verduurzamingsadvies.

Van advies tot installatie

Enkel adviseren over woningverduurzaming is volgens Van den Berg te dun om de ambitieuze doelstellingen te halen die in het Klimaatakkoord zijn verwoord en die Rabobank zichzelf binnen het woondomein heeft opgelegd: 185.000 bestaande woningen CO2 vrij te maken vóór 2030 op een totaal van 750.000 koopwoningen die het kabinet dan CO2 vrij wil hebben. “Met de toevoeging van HomeQgo zijn we nu ook in staat om de volgende stap te zetten. Inzichtelijk maken wat op klantniveau de mogelijkheden zijn, betrouwbare producten offreren en zorgdragen voor een feilloze installatie bij de klant thuis. Met deze volledig gedigitaliseerde klantreis van advies tot installatie, verbeteren we onze impact op de verduurzamingsopgave enorm.”

Boost geven aan verduurzaming via het intermediaire kanaal

Een hypotheekgesprek is hét moment om energiebesparende maatregelen te bespreken. Van den Berg: “De huizenkoper van vandaag woont gemiddeld 15 jaar in zijn huis en zet zijn hypotheekrente gemiddeld voor 15 jaar vast. Dat betekent dat de kans klein is dat er voor 2030 een nieuwe hypotheek wordt afgesloten. Dit tekent het belang van goede advisering rond verduurzaming bij het sluiten van een hypotheek.”

Dat is ook waarom Rabobank de adviseurs wil stimuleren om verduurzaming in ieder hypotheekadvies gesprek te benoemen en klanten hierover na te laten denken op het moment dat het relevant is. De rol van een hypotheekadviseur is hierbij essentieel, zegt Van den Berg. De adviseurs van de Rabobank betrekken sinds vorig jaar september het verduurzamingsadvies van HomeQgo al standaard in elk hypotheekadvies. “Je merkt dat naarmate een adviseur dit vaker bespreekt het steeds gemakkelijker gaat. Daarnaast vergroten de positieve klantreacties ook het enthousiasme om met verduurzaming aan de slag te gaan”, aldus Van den Berg.

Het kost niet veel extra adviestijd

De eerste resultaten van de nieuwe manier van adviseren zijn positief. Inmiddels wordt bij 1 op de 4 klanten een Energie Besparende Voorzieningen (EBV) al in de hypotheek meegenomen, terwijl dit volgens Van den Berg in het intermediaire distributiekanaal op 1 op de 7 klanten zit. “We willen ook het intermediaire advieskanaal helpen en enthousiasmeren om intensiever met verduurzaming aan de slag te gaan. Met onze klantreis vergroot de onafhankelijke hypotheekadviseur zijn toegevoegde waarde en kan hij zich op het vlak van woningverduurzaming ook echt onderscheiden.

Bovendien hoeft een compleet verduurzamingsadvies niet veel extra adviestijd te kosten. We willen met onze klantreis-propositie niet alleen vernieuwend zijn, maar ook meteen de beste.”

 

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Alex Klein

Alex Klein is hoofdredacteur van InFinance, een crossmediaal platform voor financiële dienstverleners.