‘Provisieplan is een onbegrijpelijk cadeau van Hoekstra voor directe verzekeraars’

0

Minister Hoekstra staat volgens Adfiz op het punt onwerkbare en ineffectieve regelgeving in te voeren. Zijn voorstel om provisies bij schadeverzekeringen exact transparant te maken, staat volgens de brancheorganisatie haaks op zijn zelf opgelegde randvoorwaarden.

“De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal.”

Adfiz reageert hiermee op het gisteren gepubliceerde Ontwerp Wijzigingsbesluit financiële markten 2021 en roept de Tweede Kamer op om te zorgen voor een uitvoerbaar systeem, waarbij consumenten goede informatie krijgen op het moment dat ze voor advies kiezen. Tegelijkertijd bepleit Adfiz opnieuw voor een gelijk speelveld tussen advieskantoren en directe verzekeraars.

Informatie komt te laat

Adfiz is voorstander van transparantie als het goed uitgevoerd wordt. In een reactie op het besluit van Hoekstra schrijft de brancheorganisatie: “Voor iedere consument is timing belangrijk: de juiste informatie op het juiste moment. En precies daar gaat de minister de fout in. De minister wil exacte provisiebedragen, ook al zijn die bedragen pas bekend ruim nadat de keuze voor een adviseur is gemaakt. Het exacte provisiebedrag is op zijn vroegst bekend als het leeuwendeel van het advieswerk geleverd is en de verzekering gekozen. Op deze manier komt de informatie veel te laat. Het helpt geen enkele consument bij zijn keuze voor een adviseur of zijn dienstverlening.”

Ongelijk speelveld

Directe verzekeraars hoeven van de minister niet op dezelfde wijze als adviseurs dat moeten transparant te zijn. Hiermee maakt Hoekstra volgens Adfiz het professionele financieel advies en vergelijkingssites minder aantrekkelijk dan productverkoop door directe verzekeraars. Die ongelijke behandeling is volgens de brancheorganisatie in strijd met Europese regelgeving. Enno Wiertsema, directeur Adfiz: “De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat en die zegt betere consumentenkeuzes na te streven.”

Eerder transparant is beter

Adfiz roept de Kamer op te zorgen dat de consument niet de dupe wordt van de slecht doordachte uitvoering van transparantieregels. Ze presenteert de Kamer twee uitwerkingsvoorstellen die de consument wel kunnen helpen. Het oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact plaatsvindt. Beide voorstellen maken het volgens Adfiz bovendien eenvoudig mogelijk om dezelfde verplichting op te leggen aan de directe verzekeraars, zodat consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet.

Adfiz voelt zich gesterkt omdat de zorgen die de Tweede Kamer eerder heeft geuit door de minister opzij zijn geschoven. De Kamer verzocht de minister toen om via de AFM nogmaals het gesprek met de sector te voeren. Maar volgens Adfiz wijst alles er op dat de conclusie vooraf al vaststond. “AFM noch minister luisteren naar de vele waarschuwingen rondom benadeling van de consument, de praktische onuitvoerbaarheid en de juridische onhoudbaarheid van de plannen.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.