Personeelstekort advieskantoor leidt tot klantstop

0

Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs samen een bijeenkomst voor een geselecteerde groep adviseurs. Daar werd (opnieuw) duidelijk dat aanbieders en adviseurs elk hun eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden hebben, maar met elkaar het verschil kunnen maken richting klanten.

De bijeenkomst had als thema ‘loyaliteit’ meegekregen. Besproken werd onder andere welke uitdagingen adviseurs signaleren in hun onafhankelijk ondernemerschap. Maar ook hoe je loyaliteit bevordert van je klanten en business partners. Nh1816 en Scildon kijken terug op een open, eerlijke en informele discussie, die veel input heeft opgeleverd.

Klantbeheer

Een van de zaken die aan bod kwamen was klantbeheer. Adviseurs die bewust kiezen voor periodiek klantcontact zijn vaak op zoek naar een efficiënte methode. Bijvoorbeeld door digitale uitvraag en controle van de huidige bekend zijnde gegevens. Waarbij ook onderwerpen worden voorgelegd waarover de klant wellicht nader wil worden geïnformeerd, zoals verduurzaming.

Efficiënte methodes zijn ook belangrijk omdat het aantal klanten dat een advieskantoor proactief kan benaderen vaak beperkt is, zeker in deze tijd waar goed en voldoende personeel een uitdaging is. Enkele van de aanwezige adviseurs geeft aan om die reden zelfs tijdelijk minder of geen klanten te accepteren, om zodoende grip te houden en het werk beheersbaar.

Personeelsverloop na overname

Met een tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel komt het erop aan dat je aantrekkelijk bent als werkgever en creatief in de werving. Theo Krins (rechts op foto), Manager Sales Particulier bij Scildon: “Bij grote(re) organisaties, die vaak ontstaan door overnames, heb je dikwijls te maken met samenvoeging van diverse culturen en strakke sturing op bepaalde resultaten. Het komt voor dat er weinig aandacht is voor een specifiek aangesloten kantoor en haar medewerkers. Een aantrekkelijk werkgever zijn is bij groter wordende organisaties bepaald niet eenvoudig. Steeds meer medewerkers van deze kantoren solliciteren bij een andere adviseur of gaan voor zichzelf beginnen. Zij willen juist werken in een organisatie waar ze nog een verschil kunnen maken.”

Janwillem Swart (links op foto), Senior Manager Commercie bij Nh1816, voegt daaraantoe: “Het is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Niet alleen door een passend salaris en waardering, maar het kan ook door ze een (beperkt) aandeel in het bedrijf te laten krijgen. Wacht daarmee niet té lang, want het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn.”

Tijdens de bijeenkomst werd verwezen naar advieskantoren en aanbieders die goede ervaring hebben met studenten. Dat kan zijn als bijbaan of stage. “In die periode krijgen de studenten een goede, inhoudelijke indruk van onze branche mee. Dit maakt de stap een stuk kleiner om na de studie in de financiële branche te gaan werken.”

Input omzetten in ondersteuning

De intermediair verzekeraars gaan met de bevindingen van deze bijeenkomst aan de slag om de ondersteuning aan de financieel adviseurs verder te verbeteren.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.