Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. De productnaam is een belangrijk gegeven bij de keuze voor een duurzame belegging, blijkt uit de AFM Consumentenmonitor Beleggers.
Om te bepalen of een belegging aansloot op hun duurzaamheidsvoorkeuren keek het merendeel van deze groep respondenten namelijk naar de naam van het beleggingsproduct. Uit eerder AFM-onderzoek bleek echter dat de product- of fondsnaam over het algemeen geen betrouwbare indicator is voor het duurzaamheidgehalte. Aan het jongste AFM-onderzoek deden 711 beleggers mee.
In het onderzoek van de AFM Consumentenmonitor geven 7 op de 10 beleggers aan zelfstandig te beleggen. Ongeveer de helft van de niet zelfstandig beleggende particulieren zegt graag te willen dat de adviseur of vermogensbeheerder laat weten in welke mate is belegd volgens hun duurzaamheidsvoorkeuren.
Onder vergrootglas
Sander van Es, manager Productontwikkeling en Informatie bij de AFM: “Wij weten uit eerder onderzoek naar de doelstellingen en verwachtingen van duurzame particuliere beleggers, dat het voor hen soms lastig is om te beoordelen of een product echt duurzaam is. In onze Agenda 2024 staat dat wij onderzoek gaan doen naar de mate waarin marktpartijen correct, duidelijk en niet misleidend communiceren over de duurzaamheid van een product. Ook onderzoeken wij in hoeverre beleggingsondernemingen, volgens de geldende wet- en regelgeving, duurzaamheid in hun productgovernance en geschiktheidstoets hebben meegenomen.”
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.