Overkreditering door stapeling van betaalpauzes

0

Doordat verschillende instanties betaalpauzes verlenen, wordt op dit moment door veel consumenten een (te) hoge schuldpositie opgebouwd. De opeenstapeling van betaalpauzes kan leiden tot overkreditering en op termijn problemen geven bij de terugbetaling.

Hiervoor waarschuwt Raj Singh van Hypotheek Visie. Hij roept de AFM, NIBUD, geldverstrekkers en adviseurs dan ook op om in het belang van de consument samen op te trekken. “Alle partijen die betalingsuitstel verlenen, doen dit voor hun eigen vordering. Niemand heeft inzicht in de vraag in welke mate de consument ook van andere partijen een betalingspauze heeft gekregen. Er ligt een verantwoordelijkheid bij partijen die betaalpauzes aanbieden om samen te werken en ervoor te zorgen dat deze consumenten in de toekomst niet jarenlang gebukt gaan onder schulden.”

Volgens cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken hebben inmiddels al ruim 14.000 klanten met een hypotheek een betaalpauze ontvangen en zijn er 3.500 betaalpauzes voor consumptieve leningen verstrekt.

Uitstel van betaling

Singh benadrukt dat hij bewondering heeft voor alle organisaties die consumenten in nood te hulp schieten met betaalpauzes. “Ik ondersteun dit beleid voor dit moment van harte, maar tegelijkertijd denk ik dat we als sector een verantwoordelijkheid hebben om verder te kijken. Schulden worden niet kwijtgescholden, de klant die getroffen wordt door de coronamaatregelen krijgt ‘slechts’ recht op uitstel van betaling. Daarom moeten die consumenten inzicht krijgen in het totaal aan betaalpauzes die zij hebben aangevraagd. Het NIBUD is bij uitstek een organisatie die over de kennis beschikt om hiervoor snel goede, digitale tools te ontwikkelen.”

Privacy-hobbels slechten

Ook de mogelijkheden om de adviseur te informeren wanneer geldverstrekkers een betaalpauze toestaan, moeten onderzocht worden, zegt Singh. “Ik snap best dat er dan allerlei privacy-hobbels genomen moeten worden, maar die zijn te overwinnen als we met elkaar de consument echt willen helpen. Financieel adviseurs hebben de kennis en de drive om hun klanten te behoeden voor overkreditering. Nu vindt er via het toekennen van betaalpauzes door verschillende partijen, evident massaal overkreditering plaats. Door samen te werken kunnen we de effecten voor de consument ‘beheersbaar’ houden.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.