‘Open norm transparantieregels geeft ruimte aan adviseurs’

0

De open norm die de actieve provisietransparantie biedt, geeft adviseurs de ruimte om transparantie-eisen in hun onderneming te gaan implementeren.

De schrijft Joerie van Looij (foto), hoofd communicatie bij Adfiz, op de eigen website. “De Adfiz roadshows over provisietransparantie zijn drukbezocht. Ruim 600 adviseurs bezochten de informatiebijeenkomsten en die hadden niet alleen veel vragen, maar gaven ook een goed beeld van de grote variatie in ideeën en zienswijzen hoe verschillende advieskantoren de transparantie-eisen in hun onderneming gaan implementeren. De vrijheid om transparantie optimaal in te kunnen passen in je bestaande werkwijze was een belangrijk argument voor de gekozen formulering in de wet.”

Uitvoerbare wetgeving

Van Looij: “We hebben ons steeds hard gemaakt voor een uitvoerbare wetgeving. Daarmee bedoelen wij wetgeving die het mogelijk maakt dat ieder kantoor de transparantie zo kan vormgeven dat het past bij de werkwijze van het kantoor en de al bestaande communicatie met zijn klanten. Die wetgeving ligt er nu en dat maakt allerlei modellen mogelijk. Zoals de mogelijkheid om het op de offerte te plaatsen vlak voor afsluiten. Maar ook de keuze een indicatie van het te verwachten bedrag te geven als je het gesprek met je klant wilt voeren voordat je echt aan het werk gaat.”

Klantcontact

“Als kantoor kun je hier ook in variëren afhankelijk van het specifieke klantcontact”, schrijft Van Looij. “Zo werd tijdens de roadshows meermaals aangehaald dat een gesprek op kantoor een totaal andere dynamiek heeft dan een verzoek per mail of het bekende urgente telefoontje vlak voor je klant bij de dealer in zijn net gekochte auto wil stappen. Die laatste situatie maakte ook duidelijk dat de ‘offerte-oplossing’ weliswaar in veel situaties efficiënt, maar niet altijd mogelijk is. Daarnaast loop je het risico dat klanten bij de offerte opeens met vragen komen over de kosten en wat je daar allemaal voor doet wanneer je te zwaar leunt op transparantie in de offerte.”

Grote winst

Van Looij: “Kortom, adviseurs, klanten en situaties verschillen. Daarom is het zo belangrijk dat het niet altijd exact hoeft te zijn, maar dat adviseurs de ruimte hebben om het zo in te richten dat het past bij hun werkwijze en klanten. Dat kan op verschillende manieren en dat is grote winst. Het algemene advies is goed te bedenken hoe je dit voor jouw kantoor wilt inrichten en de keuzes die je daarbij maakt vast te leggen in beleid. Een model hiervoor hebben we in voorbereiding.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.