Op weg naar 2017: Martin Keegstra – Huismerk

2

2016 was een goed jaar voor de hypotheekmarkt. Misschien wel iets te goed. Om rendabel te draaien en voldoende omzet te maken, hoefde de hypotheekadviseur weinig te doen, de business kwam wel. Dat is natuurlijk prettig, maar er schuilt ook een gevaar in. Want er komt een moment – misschien in 2017 al – waarop het niet allemaal meer zo vanzelf gaan. En wat dan?

De waan van de dag wil ook wat

Auteur: Martin Keegstra, Directeur Huismerk

In een goede businesscase ligt het natuurlijk voor de hand dat je als financieel adviseur rekening houdt met de lange termijn. Dat je aan je klantrelatie werkt en je processen zo efficiënt mogelijk inricht. Maar eerlijk is eerlijk, de waan van de dag wil ook wat. Wanneer nieuwe klanten in de rij staan, gaan die voor. Dan ga je wel van het ene naar het andere hypotheekgesprek en dat kan ten koste gaan van de aandacht voor bestaande klanten.

Voeten op de vloer in 2017

Ik ben echter van mening dat adviseurs op de lange termijn alleen kunnen overleven als ze de relatie met bestaande klanten vooropstellen én hun dienstverlening verbreden. Dus naast hypotheekadvies, financieel advies in de hele breedte gaan geven. Volgens mij kan dat alleen als je de standaard niet-complexe dienstverlening en taken uitbesteedt. Wanneer je dus een adviseur pur sang wordt. Nu ligt het misschien voor de hand om hier te pleiten voor uitbesteding, omdat dat onze core business is, maar het is andersom: uitbesteding is onze core business omdát het onze visie is.

In 2017 moeten de voeten weer op de vloer. Of adviseurs het nu met of zonder ons doen, ik denk dat hun belangrijkste uitdaging is realistisch te blijven en zich te beseffen dat hun belangrijkste anker voor de stabiele toekomst hun huidige klant is.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.