Op weg naar 2017: Antoinette Kalkman – FlexFront

0

Het wordt tijd voor een georganiseerd geluid. Wanneer adviseurs als samenwerkingspartners optrekken richting AFM en politiek, kunnen ze duidelijk maken hoe de praktijk nu werkelijk is. Daar heeft de consument baat bij. En de adviseur dus ook.

Waarom blijven die zaken zo, terwijl het toch zoveel beter kan?

Auteur: Antoinette Kalkman, directeur FlexFront

Afgelopen jaar heb ik in Oostenrijk een tweede huis gekocht en daar dus een hypotheek afgesloten. Naast een inkomstenanalyse werd er ook een analyse gemaakt op basis van mijn uitgavepatroon. Daar hoefde ik zelf vrij weinig voor te doen. Zo werden op basis van mijn gezinssamenstelling schattingen gedaan met betrekking tot onder andere de energiekosten, verzekeringen en levensonderhoud. En die klopten! Zo kan het dus ook.

Dan Nederland. Een land dat met dezelfde Europese wetgeving te maken heeft . Toch lijkt hier minder te kunnen. Probeer maar eens aan je klant uit te leggen waarom hij geen hypotheek kan nemen met een last van 550 euro per maand terwijl hij nu wel een maandelijkse huur van 800 euro per maand kan ophoesten.

Tijd voor een tegengeluid

Waarom blijven die zaken zo, terwijl het toch zoveel beter kan? We kunnen het vandaag nog met elkaar oplossen; althans, als we onze stem laten horen. In 2016 heb ik diverse hypotheekevents bijgewoond. Geldverstrekkers, serviceproviders, consultants; ze waren er allemaal. Maar op een aantal congressen over de toekomst van hypotheekadvies ontbrak de adviseur. Terwijl hij de énige in het hele hypotheekproces is die echt contact heeft met de klant en weet waar hij behoefte aan heeft.

Het wordt tijd voor een georganiseerd geluid. De banken hebben zichzelf verenigd en zo een sterk lobby-apparaat neergezet. Voor adviseurs bestaan er ook enkele lobbyorganisaties. En dat er genoeg te lobbyen valt, blijkt wel uit de klachten op social media en in artikelen. Het wonderlijke vind ik dat niet heel adviserend Nederland zich achter de lobbygroepen schaart. In plaats daarvan bekijken adviseurs elkaar met argusogen en beschouwen ze elkaar als concurrent.

Wanneer ze als samenwerkingspartners optrekken richting AFM en politiek, kunnen ze duidelijk maken hoe de praktijk nu werkelijk is. Daar heeft de consument baat bij. En de adviseur dus ook.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.