Op afstand klant identificeren bij hypotheekaanvraag

0

Binnenkort kunnen klanten van een hypotheekadviseur zich, volgens Intersoftware, “op een eenvoudige en betrouwbare manier online identificeren wanneer hun adviseur daar om vraagt”. Op 9 maart start het bedrijf een pilot met een identificatiemodule.

René Frankena, Manager Strategie, Innovatie en Business Development bij Intersoftware: “Deze module biedt klanten eenvoud en gemak en bespaart intermediairs en geldverstrekkers tijd bij een hypotheekaanvraag. Aan de pilot doen in eerste instantie zes intermediairs en verschillende geldverstrekkers mee. Na drie maanden wordt geëvalueerd of de module klaar is voor marktbrede introductie.”

Eenvoudiger hypotheekproces

“Wij willen graag een eenvoudiger hypotheekproces voor alle klanten en ketenpartijen”, zegt Frankena. “Daarvoor zijn marktbrede oplossingen nodig die de samenwerking tussen partijen in de keten bevorderen. De module is daarom zo ontworpen dat deze direct toegepast kan worden in het proces en dus ook direct voordelen biedt voor iedereen die er mee werkt. Een installatie, implementatie of koppeling met bestaande (advies)software is niet nodig. De eenvoudige toegang tot de module maakt het voor alle partijen in de keten makkelijk om er mee aan de slag te gaan: van adviseur tot aanbieder.”

Meer zekerheid

Frankena: “Voor identificatie vereisen partijen in de markt, waaronder geldverstrekkers, veelal fysieke identificatie met een legitimatiebewijs. Deze werkwijze leidt regelmatig tot uitval door slechte kwaliteit van de kopieën. Daarnaast is de fysieke controle subjectief en niet uitvoerbaar voor intermediairs die advies op afstand geven. Het weglaten van een kopie van het legitimatiebewijs is echter nu nog geen optie, omdat dit grote impact heeft op de operationele processen en het beleid van partijen. Met onze online module bieden we een laagdrempelige oplossing voor deze problemen. Via de module identificeert de klant zich online met iDIN en een kopie van het legitimatiebewijs. De module voert geautomatiseerd controles uit op echtheid van het legitimatiebewijs en matcht de data van beide bronnen met elkaar. Als de controles akkoord zijn, verwerkt de module de informatie in één PDF document. Dit document levert op een snelle en veilige manier een betrouwbare identiteit op die in het reguliere proces, onder andere via het HDN-kanaal, aan de geldverstrekker aangeboden kan worden.”

Flexibele infrastructuur

Er is volgens Frankena voor iDIN gekozen omdat hier gebruik wordt gemaakt van de gegevens die banken hebben gebruikt om klanten te identificeren. “Het bereik is groot, momenteel kunnen ruim 12 miljoen consumenten iDIN in Nederland gebruiken. De module is generiek opgezet, wat de mogelijkheid biedt om in de toekomst onder meer ook andere elektronische identificatiemiddelen naast iDIN toe te voegen aan de module.”

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.