Adviseur Michiel Minneboo van advieskantoor Hyppe uit Blaricum is door een vakjury uitgeroepen tot ‘Meest inspirerende adviseur van Nederland 2024’. Volgens juryvoorzitter Sitske Mauritsz, Directeur Hypotheken bij Nationale-Nederlanden Bank, is Minneboo een inspiratiebron voor zijn collega-adviseurs. “Hij laat zien dat je door een brede kijk en een innovatieve aanpak het verschil kunt maken voor je klanten.”
“Omarm verduurzaming als hét kompas voor toekomstbestendig hypotheekadvies”
Met deze woorden overhandigde Sitske Mauritsz op HypoVak de glazen inspiratie-award aan Michiel Minneboo. Hij mag zich een jaar lang Meest inspirerende adviseur van Nederland noemen en die titel verscheen dan ook niet lang daarna prominent op zijn LinkedIn-profiel. Voor Minneboo is de titel een erkenning voor ‘het prachtige werk’ dat hij dagelijks met het team van Hyppe al vele jaren mag doen. “Elke dag streef ik ernaar om mensen te begeleiden in één van de belangrijkste beslissingen van hun leven: hun droomhuis. Voor mij draait adviseren niet alleen om cijfers, maar ook om de verhalen. Elk adviesgesprek is uniek, omdat iedere klant een ander verhaal, andere dromen en andere doelen heeft. Inspiratie komt voort uit de mogelijkheid om écht naar die dromen te luisteren en samen een oplossing te vinden die past bij hun toekomst”, aldus Minneboo in een eerste reactie.
Inspiratiepodcasts
Voor de verkiezing Meest inspirerende adviseur van Nederland is initiator Nationale-Nederlanden voor het derde opeenvolgende jaar op zoek gegaan naar adviseurs die vooroplopen in de transitie van hypotheekadviseur naar duurzaam financieel woonadviseur. Dit jaar zijn uit alle inzendingen vijf adviseurs genomineerd voor de titel. Zij mochten ieder een professionele podcast opnemen, waarin ze vertellen hoe zij in een veranderende woningmarkt hun dienstverlening verbreden en wat hun aanpak daarbij is. Ook delen ze welke uitdagingen ze tegenkomen en hoe ze die oplossen. Hun verhalen zijn bedoeld om andere adviseurs te inspireren, zodat die (extra) handvatten krijgen om ook hun klanten breder te helpen. En, niet onbelangrijk, om zelf ook klaar te zijn voor de toekomst. Een jury beluisterde deze podcasts en koos uit deze vijf inspirerende voorbeelden voor vakgenoten én klanten die van Michiel Minneboo uit als winnaar. Zij waren vooral onder de indruk van zijn praktische aanpak.
Impact
We spreken Michiel Minneboo een week na de feestelijke uitreiking op HypoVak samen met jurylid Hans Buursink, Domein Lead Hypotheken Nationale-Nederlanden. Een week waarin de kersverse winnaar erachter kwam welke impact de prijs heeft. Met vestigingen in Blaricum, Hilversum en Huizen was Minneboo met Hyppe al een local hero in het ’t Gooi, maar nu geniet hij als meest inspirerende adviseur ook landelijke bekendheid.
Verantwoordelijkheid
Met welke reden heb je meegedaan aan de verkiezing? Minneboo: “Dat was een bijeenkomst van Nationale-Nederlanden met collega-adviseurs in Amsterdam. Daar werd een discussie gevoerd over de vraag of je als adviseur een verantwoordelijkheid voelt, als je weet dat de woning waarvoor je een financiering regelt niet toekomstbestendig is en de klant dus mogelijk in de toekomst tegen hoge investeringen aanloopt. Een deel van de adviseurs stelde dat dit de verantwoordelijkheid is van de aankoopmakelaar. Verbijsterend! Ik zou het heel erg vinden als mijn klant daarvoor kiest en de woning wordt gefinancierd met behulp van mijn advies. Stel dat het je eigen zoon of dochter zou zijn, is het dan nog steeds de verantwoordelijkheid van de aankoopmakelaar? Laten we vooral zelf het goede voorbeeld geven door niet mee te werken aan zo’n transactie. Ons vak gaat in de eerste plaats om mensen en mensen maken soms slechte (financiële) keuzes. Ik zie het als mijn taak om voor die mensen in de bres te springen. Mijn betoog inspireerde kennelijk, want daarna werd ik gevraagd mee te doen aan de verkiezing.”
Lees hier het hele interview met Michiel Minneboo en Hans Buursink in de nieuwe e-InFinance
Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.