Online senior kiest voor bekend en vertrouwd

0

Digitale senioren kiezen online in veel gevallen voor wat bekend en vertrouwd is, blijkt uit onderzoek van seniorenorganisatie KBO-PCOB. Gemiddeld beschikt deze groep over maar liefst drie apparaten om online te gaan: een smartphone (73%), een tablet (70%), een laptop (65%) en/of een computer (63%).

Online bankieren doet 90% van de 1.500 ondervraagde senioren met een internetaansluiting. 66% heeft hiervoor een bankapp op hun telefoon of tablet geïnstalleerd. Op het gebied van social media wordt WhatsApp met 80% het meest gebruikt, gevolgd door Facebook met 49%, YouTube (42%) en LinkedIn (14%), Instagram (13%), Pinterest (12%), Twitter (9%) en Snapchat (1%). De percentages zeggen niets over de intensiteit van het gebruik.

Uit het onlangs gepresenteerde onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019’ van het CBS, bleek al dat tekstberichten uitwisselen onder 65- tot 75-jarigen inmiddels de meest populaire gebruikte vorm van sociale media is.

Offline

Offline lezen senioren nog het liefst een papieren boek en krant (62% en 44%), wordt er naar cd’s geluisterd (72%) en ook de videorecorder is bij een deel nog in gebruik (18%). Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB: “Maar dat betekent dus niet dat senioren niet openstaan voor technologische vernieuwingen. Senioren willen eerst overtuigd worden dat iets zinvol voor hen is. Lukt dat, dan gaan ze er ook voor.”

Spelletjes

Ruim de helft van de senioren (53%) speelt weleens online spelletjes, vooral Wordfeud (41%) en Sudoku (23%) zijn populair. Ook een nieuwe technologie als Google Home is bekend bij een groot deel (42%), al gebruikt nog maar 11% het ook daadwerkelijk.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.