‘Oneigenlijke communicatie bij achterwege laten rente-aanbod’

0

Een aantal hypotheekverstrekkers laten de consument ten onrechte geloven dat het acceptatieproces enorm wordt versneld door alleen een bindend hypotheekaanbod uit te brengen, en geen rente-aanbod. Dat stelt Antoinette Kalkman, mede-oprichter van de FlexFront Groep.

De meeste hypotheekverstrekkers hebben gekozen de offerte te vervangen door het rente-aanbod. Hiermee krijgt de consument vroegtijdig inzicht over de looptijd en maximale hoogte van de rente. “Een aantal hypotheekverstrekkers laten dit klantgerichte inzicht voor de consument achterwege en vragen de consument eerst alle documenten in te leveren waarna, bij goedkeuring, het bindend hypotheekaanbod wordt uitgebracht. Deze aanbieders laten de consument geloven dat hierdoor het acceptatieproces enorm is versneld. Een slimme marketingtruc maar helaas de grootste onzin die er bestaat”, schrijft Kalkman in een blog.

“Bij elke hypotheekverstrekker in Nederland gaan alle documenten eerst door de mallemolen van het acceptatieproces voordat een definitief akkoord wordt gegeven. De snelheid van het acceptatieproces ligt dus in grote mate in handen van de consument (en zijn adviseur) zelf. Pas als een hypotheekdossier compleet is aangeleverd wordt deze inhoudelijk beoordeeld en volgt een bindend aanbod. In de marketing van voornoemde aanbieders wordt deze voorwaarde gemakshalve vergeten en zorgt aldus voor een doelbewuste misperceptie bij de consument.”

“Eenmaal in de commerciële fuik gelopen merkt de consument vanzelf dat een hypotheek binnen een week veel langer duurt dan zeven dagen.” Kalkman vindt het vreemd dat geen enkel toezichthoudend instituut tegen dit soort ‘oneigenlijke communicatie’ optreedt.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.