Odin biedt gratis quickscan woekerpolis aan

0

Stichting Odin biedt consumenten met een woekerpolis een gratis quickscan aan. Daarmee hoopt men de woekerpolishouder te stimuleren te investeren in een professioneel hersteladvies. Ook wordt inzicht gegeven in de claimmogelijkheden.

Stichting Odin noemt de eerste fase van het woekerpolisherstel door verzekeraars ‘een pijnlijke mislukking’. “Drie jaar geleden gaf het Ministerie van Financiën de AFM opdracht verzekeraars onder druk te zetten de nog vijf miljoen lopende woekerpolissen in Nederland aan te pakken. De eerste één miljoen meest zorgelijke woekerpolissen zijn nu behandeld. Het resultaat is dat 80% van die polissen ongewijzigd doorloopt. En van de 20% die wél aangepakt is, blijkt een belangrijk deel te zijn gestopt omdat simpelweg de looptijd er op zat.”

Jeffrey Leichel, voorzitter van Stichting Odin, vindt het logisch dat klanten tot nu toe niet zelf in actie zijn gekomen. “Consumenten zijn niet van gisteren. Ze zien en lezen over de vele productfouten en verzwegen kosten in die polissen. En ze horen van de keiharde juridische tegenwerking van verzekeraars om ruimhartig te compenseren. De lobbyclub van verzekeraars laat daarnaast geen mogelijkheid onbenut om vooral naar de tussenpersoon te wijzen. Daardoor lijkt er geen enkel zelfverwijt te zijn bij de verzekeraars.”

Consumenten die wel gratis hersteladvies bekomen, krijgen volgens Leichel een gekleurd en vaak incompleet advies van de verzekeraar zelf, of loopt bij zijn tussenpersoon tegen een muur van weerstand op.

Quickscan woekerpolis

Met de gratis quickscan woekerpolis wil Stichting Odin consumenten inzicht geven in hun polis. Geïnteresseerden hoeven alleen hun nieuwste waardeoverzicht naar de stichting te sturen. Experts kunnen aan de hand van dit waardeoverzicht bepalen of het een woekerpolis is en hoe bedreigend de polis is.

“We hopen daarmee woekerpolishouders te stimuleren toch in actie te komen”, zegt Leichel. “We weten nu uit ervaring, dat wie bereid is een bedrag van 300 tot 1.200 euro (kosten afhankelijk van soort woekerpolis) te investeren in een professioneel hersteladvies, die investering makkelijk in tienvoud of meer terugverdient.”

“Daarnaast geven we ook inzicht in de claimmogelijkheden in de polis. Want in de hele hersteloperatie is daar totaal geen aandacht voor. En dat terwijl er vele zaken bekend zijn waarbij tot honderd keer meer schade is uitgekeerd dan de landelijke compensatieregeling. Dat is toch onbegrijpelijk?”

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten