Ockto beschikbaar in Figlo-pakketten

0

Informatie die consumenten opvragen via de Ockto-app kunnen nu ook direct worden ingelezen in de adviespakketten van Figlo. Adviseur Gerard Acda deed mee aan de pilot die aan deze introductie voorafging en bespaarde met Ockto ongeveer 30 tot 45 minuten per adviestraject.

Voor financiële processen, zoals het aanvragen van een hypotheek, het afsluiten van een verzekering of het maken van een financiële planning zijn veel gegevens nodig over de consument en zijn huishouden. Bij het handmatig verzamelen van de benodigde documentatie gaat er veel tijd verloren aan het zoeken, invullen en controleren van deze gegevens. Met Ockto verzamelt de consument snel, eenvoudig en via DigiD veilig de juiste gegevens bij betrouwbare overheidsbronnen en deelt deze veilig met zijn adviseur.

Pilot Figlo

Sinds een paar maanden organiseren Figlo en Ockto een pilot waarbij adviseurs via Figlo een aanvraag kunnen doen om de Ockto-optie aan te zetten in hun adviespakket Figlo Advisor of Figlo Hypotheken. Met Ockto kan de consument digitaal zijn financiële gegevens verzamelen bij overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, het UWV en Mijnpensioenoverzicht.nl. Na toestemming van de consument komen de gegevens voor de adviseur direct beschikbaar in Figlo. Dit maakt het proces sneller en prettiger voor de consument en efficiënter voor de adviseur.

De Ockto-optie moet op dit moment eerst nog worden geactiveerd via een aanvraag bij Figlo. Binnenkort zal Ockto een online platform leveren waarmee organisaties dit zelf kunnen regelen.

Forse besparing

Gerard Acda van ACDA Advies en Consultancy uit Lelystad nam een aantal maanden deel aan de pilot met Ockto. Hij wil graag vooroplopen en zich onderscheiden als het gaat om digitale technologie. Met de Ockto-koppeling in Figlo, het adviespakket waar hij al drie jaar intensief mee werkt, bespaarde hij tijdens de pilotperiode tot wel 30 tot 45 minuten per adviestraject. Acda: “De koppeling met Ockto in Figlo scheelt mij vooral veel invulwerk. Vaak leg ik klanten eerst uit hoe het werkt en vervolgens gaan ze er mee aan de slag. Ockto levert een uitgebreid overzicht en de kans op fouten is kleiner. Doordat ik tijd bespaar kan ik meer adviestrajecten per week doen.”

Naast tijdsbesparing maakt het digitaal verzamelen van informatie ook nieuwe vormen van dienstverlening mogelijk, constateert Acda. “Het maken van een financiële planning kan ik mijn klanten nu bijvoorbeeld ook online aanbieden. Met Ockto halen ze eenvoudig hun gegevens op en wordt dit vanzelf ingevuld in een digitaal dossier. Dit dossier blijft voor langere tijd beschikbaar voor de klant. Indien nodig kan ik hier een follow-up aan geven. De dienstverlening kan goedkoper worden aangeboden en klanten krijgen eenvoudiger een actueel inzicht in hun situatie. Met Ockto wordt deze dienstverlening dus voor meer mensen bereikbaar.”

Uitbreiding Ockto

Met Mijnoverheid.nl is het aantal gegevens dat met Ockto kan worden verzameld onlangs verder uitgebreid. Via Mijnoverheid verzamelt de consument bijvoorbeeld informatie vanuit de Basisregistratie personen, het Kadaster en het WOZ-register.

Kennismaken met de voordelen van de nieuwe koppeling kan tijdens HypoVak. Hier geven zowel Figlo als Ockto verschillende demonstraties.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.