Obvion vergroent het hypotheekadvies

0

Obvion ziet het als haar morele plicht om volop in te zetten op woningverduurzaming, zowel voor nieuwe als bestaande klanten. Met gerichte informatie, tools en financiële oplossingen weet de geldverstrekker haar positie in de voorhoede telkens opnieuw te verbeteren.

“We halen de complexiteit uit het proces”

Bij Obvion Hypotheken durven ze ook te kiezen voor de belangrijke maatschappelijke thema’s die niet alleen over ‘meer omzet’ gaan. “De terugverdientijd is niet waar verduurzamen over gaat”, zegt Igor Driessen (rechts), manager Sales & Intermediaire Zaken. “In de adviespraktijk wordt verduurzaming nog te vaak gereduceerd tot een aftreksom van investering en besparing. Maar met de keuze voor verduurzamen bepaal je mede de leefkwaliteit van de huidige en volgende generaties. Durf als aanbieder, adviseur en klant te investeren in een leefbare toekomst. Door vanuit het hart het gesprek met elkaar aan te gaan over thema’s als diversiteit, verduurzamen en actief klantbeheer proberen we bij Obvion die verandering teweeg te brengen.”

Duurzaamheid

“Die ideologie leeft op dit moment nog niet bij alle klanten”, vult Niek van Westerveld (links), Manager Acceptatie, hem aan. “Maar ik ben ervan overtuigd dat op termijn de eurobesparing niet de drijfveer is op het gebied van duurzaamheid. Er staat een nieuwe generatie klaar die anders in de wedstrijd zit en ons helpt om deze beweging te versnellen. Kijkend naar het grotere vraagstuk kan het advies van de hypotheekadviseur daarbij ook leidend en toonaangevend zijn.”

Advieskantoren

En die verandering merkt Driessen al op bij de advieskantoren die hij met enige regelmaat bezoekt. In de gesprekken die hij daar voert ervaart hij dat verduurzaming steeds vaker het onderwerp van gesprek is aan de adviestafel. “Dat wil niet zeggen dat we als branche al op het punt zijn waar we graag willen zijn, namelijk dat het altijd ter sprake komt als onderdeel van het totaaladvies. Toch is het beeld dat ik heb, dat we op de goede weg zitten. Dat het energielabel vanaf 2024 een belangrijke rol gaat spelen bij het bepalen van de maximale hypotheek, gaat ons daarbij natuurlijk nog extra helpen. Daarmee wordt het voor zowel klant als adviseur nog duidelijker dat verduurzaming onderdeel van het advies is. De klant verwacht een onafhankelijk en volledig advies inclusief verduurzamingsmogelijkheden, tenzij je daarover andere afspraken hebt gemaakt”, aldus Driessen.

Lastig

“In de praktijk merken we dat adviseurs soms nog struggelen met de invulling van een adviesmodel inclusief verduurzaming. Als een adviseur het gevoel heeft dat er niets geleverd wordt (lees: een product), wordt het vaak als lastig ervaren om de klant daar iets voor te vragen. Maar je hebt de klant toch een goed advies gegeven?”, zegt Driessen. “Misschien heb je jouw klant gewezen op de juiste gemeentelijke subsidies of heb je voor hem uitgezocht dat het Warmtefonds of de eigen spaarrekening de meest passende oplossing is voor zijn situatie. Dat is ook een volwaardig advies en het wordt tijd daar we daar als branche een waarde aan toekennen en de klant dit daarmee ook als waarde kan zien.”

Lees hier het hele interview met Igor Driessen en Niek van Westerveld in de nieuwe e-InFinance

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.