NN ondersteunt adviseur met Pensioen APK

0

Nationale-Nederlanden introduceert de Pensioen APK, een persoonlijk pensioengesprek. Medewerkers krijgen daarmee op drie belangrijke momenten vóór het pensioen een persoonlijk gesprek met een pensioenexpert. NN ontzorgt de adviseur bij de planning, uitnodiging en evaluatie van de Pensioen APK-gesprekken.

“Op het goede moment de juiste keuzes maken”

Ruim een jaar geleden koos nog maar vijf procent van de werkgevers die hun pensioencontract bij Nationale-Nederlanden moesten verlengen voor een Wtp-contract. Inmiddels is dat percentage opgelopen tot boven de vijftig procent. Gerard van Rooijen, directeur Pensioen bij Nationale-Nederlanden: “Daarmee zijn we een nieuwe fase ingegaan waarbij het Wtp-contract de norm is geworden. Wij stimuleren dat, want als je nu niet overgaat dan moet je binnen de contracttermijn van vijf jaar opnieuw de pensioenregeling aanpassen. De uiterste transitiedatum is in de Wet toekomst pensioenen (Wtp) vastgesteld op 1 januari 2027. Als het ingediende wetsvoorstel voor verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel wordt aangenomen, dan wordt dit 1 januari 2028.

Gespreide overgang

Een gespreide overgang voorkomt extra werkdruk bij de advieskantoren, die het tijdens de transitieperiode al heel druk hebben. We maken vanuit Nationale-Nederlanden de Wtp-overstap zo gemakkelijk mogelijk, maar uiteindelijk faciliteren we vanzelfsprekend de keuze die de werkgever maakt. Vooral bij grotere bedrijven kan de besluitvorming soms complex zijn en vraagt het aanpassen van de pensioenregeling gewoon wat meer tijd.”

Transitie

Wat vindt Van Rooijen zelf van de Wet toekomst pensioenen: “In de praktijk merk je dat de transitie van de oude naar de nieuwe pensioenregeling voor werkgevers best complex kan zijn, bijvoorbeeld door compensatievraagstukken. In zijn algemeenheid is het nieuwe pensioenstelsel met een vast percentage opbouw wel veel duidelijker en transparanter geworden. Iedereen kan straks eenvoudig zien hoe de eigen pensioenregeling in elkaar steekt en wat het opgebouwde pensioenkapitaal is. Dat maakt pensioen begrijpelijk en dat vind ik een groot goed. De maatschappelijke relevantie van een goed verzorgde financiële oude dag is ontzettend belangrijk. Op de details zijn er nog genoeg discussiepunten, maar op hoofdlijnen gaan we met het nieuwe stelsel echt de goede kant op.”

Inzicht geven

Een duidelijkere en transparantere pensioenregeling is mooi, maar dat wil niet zeggen dat iedereen de keuzes en mogelijkheden die de regeling biedt ook begrijpt. Bij de oude regelingen kwam de werknemer nauwelijks in actie, waarom nu dan wel? Zolang het APK-gesprek niet wordt gefaciliteerd door de werkgever, komen de meeste mensen pas net voor hun pensioen in actie, is ook de ervaring van Van Rooijen. “Daarmee wordt niet de volle ruimte aan keuzemogelijkheden benut die in de huidige pensioenregelingen wordt geboden. We hebben verschillende situaties bekeken en dan zie je bijvoorbeeld dat mensen die een meer dan gemiddeld risico zouden kunnen nemen in hun beleggingen, een significant hoger pensioenresultaat kunnen bereiken. Dan moet je als werknemer wel weten dat je die mogelijkheid hebt. Met de APK-gesprekken willen we de medewerkers die inzichten geven op de momenten die er echt toe doen en ze begeleiden bij het maken van de juiste keuzes.”

APK-gesprekken

De Pensioen APK-gesprekken zijn onderdeel van het dienstenpakket Goed werkgeverschap, en kunnen door werkgevers afgesloten worden bij het Persoonlijk Pensioen Plan Wtp van Nationale-Nederlanden. Dat is een beschikbare premieregeling volgens de Wtp. De Pensioen APK-gesprekken worden op drie belangrijke momenten ingepland bij de werknemer. Het eerste gesprek vindt plaats als een medewerker nieuw in dienst komt. Moment twee is 15 jaar voor de pensioendatum en het laatste APK-gesprek is 3 jaar voor de pensioendatum van de werknemer.

Van Rooijen: “In het geval van een nieuwe werknemer wordt de pensioenregeling uitgelegd en de keuzemogelijkheden besproken. Het tweede moment – 15 jaar voor de pensioendatum – is relevant om een voorlopige keuze te maken of je in de uitkeringsfase wilt doorbeleggen of kiest voor de zekerheid van een vast pensioen. Die keuze is bepalend voor de te volgen beleggingsstrategie. Dan is ook het moment om eens stil te staan bij de laatste fase van je carrière. Tijdens het laatste gespreksmoment van de Pensioen APK kun je met de medewerker de consequenties bespreken van de keuzes rondom het met pensioen gaan.”

Servicemodel

Bij het aanvragen van een offerte voor het Persoonlijk Pensioen Plan Wtp, geeft de adviseur aan of de werkgever interesse heeft in de Pensioen APK. Hiervoor betaalt de werkgever een vast bedrag extra per werknemer. De hoogte van dit bedrag hangt af van het gekozen model. Binnen het Facilitair model voert de pensioenadviseur van de werkgever de Pensioen APK-gesprekken met de werknemers. Nationale-Nederlanden faciliteert in dat geval voor de adviseur de afspraken, de voorbereiding van de werknemer, de verslaglegging en de evaluatie.

Voor het APK-gesprek stuurt de pensioenadviseur de werkgever een factuur en de werkgever betaalt Nationale-Nederlanden jaarlijks voor het dienstverleningspakket vijf euro per medewerker. Van Rooijen: “Door de APK-gesprekken volledig te faciliteren, halen we heel veel uren die geen waarde toevoegen weg bij de adviseur.”

De Pensioen APK is een nieuw verdienmodel voor het intermediair. Er zijn echter ook adviseurs die de keuzebegeleiding van individuele werknemers er liever niet bij doen, bijvoorbeeld omdat ze zijn gespecialiseerd in complexe dienstverlening aan werkgevers. Die adviseurs kunnen de werkgever het Full Service model aanbieden. Dan voert niet de eigen adviseur maar een door Nationale-Nederlanden ingeschakelde onafhankelijke pensioencommunicatiespecialist de APK-gesprekken met de werknemers. In dat geval bedragen de kosten voor de werkgever jaarlijks 55 euro per werknemer, vergelijkbaar met een adviesabonnement.

Keuzes durven maken

In de pensioenomgeving mijn.nn Inkomen Later krijgt de pensioendeelnemer inzicht in het opgebouwde pensioen bij Nationale-Nederlanden. Het biedt tevens de mogelijkheid om andere pensioenen toe te voegen of stap voor stap pensioenkeuzes te maken voor nu en later. Meer dan een miljoen pensioendeelnemers hebben reeds toegang tot de pensioenomgeving mijn.nn Inkomen Later.

Het aantal mensen dat echt achter de knoppen zit om pensioenkeuzes te maken die afwijken van de standaardkeuzes is nog relatief beperkt. “Deelnemers vinden het interessant om op de telefoon of in de browser te zien wat er met hun pensioen gebeurt. De stap om andere keuzes maken vindt men vaak te spannend. Uit de gesprekken met deelnemers blijkt dat men bij zo’n keuzemoment de behoefte voelt om met iemand te kunnen sparren. Met de APK-gesprekken hopen we dat meer deelnemers de stap om af te wijken van de standaard durven te nemen”, aldus Van Rooijen.

Het interview met Gerard van Rooijen werd voor het eerst gepubliceerd in InFinance magazine

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.