Nibud wil normen voor private lease

0

Een groeiend aantal huishoudens heeft meer dan 21 abonnementen. Vooral leasefietsen, leasemeubels en abonnementen op streamingsdiensten zijn in opmars. Het Nibud vindt het zorgelijk dat 33% van de mensen met een leaseauto zegt dat er geen financiële controle plaatsvond of de maandlasten tijdens de leaseperiode wel betaald kunnen worden. Daarnaast ziet het instituut dat veel abonnementen met een creditcard worden betaald. Het Nibud pleit daarom voor regels en normen voor leaseconstructies waar mensen lang aan vastzitten.

Deze cijfers blijken uit het onderzoek Abonnementen 2021 van het Nibud. “Een groeiend aantal huishoudens leaset auto’s, fietsen en meubels. Wij willen graag dat deze huishoudens beschermd worden tegen overkreditering en te hoge kosten”, aldus de onderzoekers.

Consumptief krediet

Volgens het Nibud zijn er strenge regels en normen voor hypotheken en consumptief krediet, maar niet voor leasen. “Op consumptief krediet geldt een maximumrente van 10%. Iemand die tien jaar een wasmachine leaset, betaalt ten opzichte van het eenmalige aanschafbedrag vaak meer dan die 10% op jaarbasis. Daarnaast zou het volgens ons niet mogelijk moeten zijn dat er zonder financiële check auto’s worden geleaset. Het gaat hierbij om maandelijkse vasten lasten van honderden euro’s. Bovendien zegt een derde van leaseautobezitters dat hun draagkracht van tevoren niet getoetst werd. Dit kan er toe leiden dat mensen langdurige verplichtingen aangaan die ze niet kunnen dragen. Hierdoor kunnen betalingsachterstanden en schulden ontstaan bij allerlei instellingen en bedrijven. Duidelijke regels en normen kunnen volgens ons zulke situaties helpen voorkomen.”

Creditcard

Een kwart van de mensen met een abonnement op een leasefiets betaalt dit met een creditcard. Het Nibud wijst erop dat een creditcard een duur betaalmiddel is met een hoge rente op uitstaand krediet. Het is daarom belangrijk dat mensen zich er bewust van zijn dat zodra er achterstanden ontstaan of men voor gespreid betalen kiest, dit extra kosten met zich meebrengt.

Gemiddeld 14 abonnementen

Abonnementen zijn niet meer weg te denken. Huishoudens hebben gemiddeld 14 abonnementen waar ze maandelijks honderden euro’s aan kwijt zijn. Bijna een derde vergeet wel eens een abonnement op te zeggen, waardoor ze er langer aan vast zitten dan ze zouden willen. En een kwart loopt niet jaarlijks zijn abonnementen langs. Ook sluiten veel mensen een abonnement af zonder dat ze de voorwaarden kennen. Dit kan een risico zijn als er voorwaarden of extra kosten aan het gebruik van het product zitten. Het Nibud zou graag zien dat aanbieders van abonnementen mensen actiever voorlichten over de kosten, voorwaarden en de manier van opzeggen van abonnementen.

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie InFinance

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.